lördag 27 januari 2024

Dags att summera 2023 års läsning!
 31 böcker läste jag. 
Fler än jag läst på flera år!
Många lyssnar ju på ljudböcker som en form att läsa, 
men det gör inte jag. Jag läser!

Jag älskar att läsa!
Det har jag gjort ända sen jag var liten och lärde mig läsa själv.


När jag blev sjuk i utmattning var det svårt att läsa.
Det var oerhört tröttande, och jag hade svårt att ta in det jag läste.
En känsla av att hjärnan inte kunde sätta ihop orden till en berättelse.
En stund på morgonen, när jag hade sovit, kunde jag  i alla fall läsa en stund.
Som tur var, för neej, jag kan ju inte leva utan böcker..!



Men nu klarar jag att läsa, jag har fått tillbaka läsflytet igen,
det är inte så ansträngande längre och det gör mig så glad!


Jag hörde att barn och även vuxna läser mindre och mindre numera.
Var tredje person har aldrig läst en bok!
Visst är det skrämmande...

Jag/vi brukar ge våra barnbarn en bok i julklapp varje år.
Och jag vet att alla barnbarnen blir lästa för av sina föräldrar
precis som jag läste för mina barn i många år när de var små.
När jag pratade med Lilly i telefonen, som är åtta år och går i tvåan nu,
så berättade hon vilken bok hon läser nu.
Och hon sa "jag älskar att läsa böcker!"


Här kommer listan med länk till alla böcker jag läste.
































Så många bra böcker!

Det är svårt att välja några favoriter.
Men några som jag fastnade lite särskilt för är 
När vargarna kom av Charlotte McConaghy,
Värma händer av Katarina Widholm,
Fågelburen av Lisa Jewell,
Choklad av Joanne Harris,
Hotellet i hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford
Damkören i Chilbury av Jennifer Ryan
Roger och Rebecka av Karin Alfredsson 
och så förstås min gamla favoritbok från när jag var tonåring:
Prostmamselln!

Och nu ska jag läsa vidare i den bok jag håller på med för tillfället,
Under Vintergatans alla stjärnor av Camilla Davidsson
 - en roman om en pilgrimsvandring.

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Där slog du mitt rekord från 2022, då läste jag 30 böcker. 2023 blev 25 böcker. Men som du säger... när man inte mår bra är det svårt att fokusera på en bok. Jag började att lyssna när jag var ensam. I bilen är bäst. Blir det för mycket runt omkring mig kan jag inte ens lyssna på en bok. Blev överraskad att det ändå blev hela 25 böcker. Böcker är MAGI! Igår var jag på en bokfestival i min stad där jag mötte många stora författare. Så kul och givande!

Skön söndag till dig! KRAM Anna

Från Glam till Damm sa...

Hej och godmorgon Ninnie,

Hoppas allt är bra med dig.

Ojojoj vilken imponerande mängd böcker du har tagit dig igenom.
Så många berättelser, så många världar och människoöden. Böckernas vårld gör en rik. Man får vara med om mycket.

Jag var som du och var lite emot ljudböcker. Villa bara läsa. Men när jag var utbränd sist så kunde jag heller inte ta mig till text, precis som du beskriver och då började jag att lyssna på böcker. Kunde dock bara med vissa av uppläsarnas röster, som ju gör så mycket.

Nu lyssnar jag gärna på böcker när jag kör bil, är ute och går, städar eller när jag vaknar mitt i natten och ligger sömnlös. Det blir ett riktigt sömnpiller.

Tack för tips på bra böcker.

Ha en riktigt fin dag!

Varm kram,

Anneli