fredag 8 december 2023

Decemberdagarna rinner iväg.
 Det är ju redan 8 december och andra advent på söndag.


Dags att skriva om de  böcker jag läste i november:

När vargarna kom
av
Charlotte McConaghy

En bok som kröp in under huden på mig,
ja, jag blev helt överväldigad av den här ömsinta berättelsen!
Den är drömlik och vacker, samtidigt som den är grym och otäck.

Boken handlar om Inti, 
som reser till Skottland tillsammans med ett team biologer som hon leder.
 Uppdraget är att försöka återinföra vargar till de skotska högländerna.
De möts av ett starkt motstånd från de boende där,
som inte alls vill ha vargar på sina marker.
Så försvinner en av lokalborna, vargarna blir misstänkta och 
Inti hamnar en både svår farlig situation ur flera aspekter...

Man får lära sig mycket om vargar,
 det tycker jag var mycket intressant! 
Ett fascinerande djur, som här beskrivs så fint.

Jag tyckte verkligen om författarens sätt att skriva.
Så inlevelsefullt, magiskt, drömskt och så fyllt av känsla.
Att boken utspelar sig så mycket i naturen, 
och har  en sån stark känsla för allt levande, det tilltalade mig verkligen.
Detta är en bok som jag kommer att bära med mig länge!

Vackra ord ur boken:
" 'Skogen har ett bultande hjärta som vi inte kan se', sa pappa en gång.
Han låg platt på marken och vi härmade honom, 
tryckte händerna mot den varma marken och lyssnade.
'Det finns här, under oss. Det är så träden kommunicerar och tar hand om varandra. 
Deras rötter trasslar ihop sig, dussintals träd med dussintals till i ett nätverk som aldrig tar slut, 
och de viskar till varandra genom rötterna. 
De varnar för fara och de delar med sig av näring. 
De är som vi, en familj. Starkare tillsammans. 
Ingenting klarar sig ensamt.' 
Sedan log han och frågade: 'Hör ni hjärtat slå?' 
Och det gjorde vi, på något sätt gjorde vi det."

Efter den här känsloladdade och uppslukande boken ville jag läsa något lättsammare,
och valet föll på den här pärlan:

Damkören i Chilbury
av 
Jennifer Ryan.

En härlig och bok som var en fröjd att läsa!
Den utspelar sig i mitten på 1940-talet, 
och handlar om kvinnorna som är kvar hemma när de flesta män tvingas ut i kriget.

Jag har läst många böcker som utspelar sig under denna tid,
men denna tycker jag verkligen gav mig en känsla för hur det faktiskt 
kunde ha varit att leva med kriget så tätt inpå.
Kanske beroende på hur boken är upplagd. 
Den berättas nämligen i brev- eller dagboksform,
skrivna av ett antal kvinnor i olika åldrar.
Det gör att man kommer tätt inpå dem som berättar.

Det är en bok som är både dramatisk och allvarlig, 
samtidigt som den har ett drag av humor och glädje.
En stark berättelse om kvinnors mod, kraft och självständighet,
om hur viktigt det är att bry sig om varandra.

En underbar bok!

Citat ur boken när en kvinna berättar att hon en gång var nära döden i en sjukdom:

"...vetskapen om att man ska dö faktiskt gör livet bättre,
 för det är bara då man bestämmer sig för att leva sitt liv som man själv vill 
och inte som alla andra tycker att man borde. 
Och glädjas åt varenda ögonblick"


Efter dessa två tyckte jag det var dags för en julbok!
Förra året köpte jag den här:

Jul på det lilla hotellet vid havet
av
Jenny Colgan

Jag har läst de andra i serien om Flora på den lilla ön Mure norr om Skottland.
Jag gillar dem!

Det är något speciellt med denna feelgood- författarinna,
man liksom fastnar direkt och vill inte sluta läsa...
Hennes böcker har blandning av både det lättsamma och det som kan vara jobbigt och svårt.
Miljö- och karaktärsbeskrivningarna  är fina och verklighetstrogna,
och till detta läggs romantik, värme, känslor, god mat 
(blev sååå sugen på croissanter...!) 
sorg, glädje och lagom roliga dråpligheter.

I föregående böckerna om ön Mure har ju Flora varit i fokus,
men här har hon en lite mer undanskymd roll. 
De delvis nya karaktärer som var i fokus här läste jag om med glädje, 
men jag saknade faktiskt Flora lite...

Jo, men jag kan nog tänka mig att återvända till den lilla skotska ön igen!


Trevlig helg!

...önskar jag från "den lilla byn vid sjön"!

1 kommentar:

Channal sa...

God morgon Ninnie! Tack för boktips. Jag ska välja bok till min bokklubb i januari. Vet inte vad än. Men ditt första tips låter lovande. Jenny Colgan gillar jag. Blir nog denna bok under lovet.

Trevlig helg och fin andra advent! KRAMAR Anna