lördag 6 januari 2024

Åren och tiden går fort,
nu är vi en vecka in i det nya året.
Och det är isande kall vinter, -18 grader i dag!


Men varmt och skönt inne, vi startade dagen med att elda i kaminen.
 
Nyår brukar ju förknippas med nyårslöften och förhoppningar inför det nya året.
Jag har inte några sådana. 
Mer än att vara snäll mot mig själv. 
Och mot andra förstås!
Jag håller fortfarande på att träna på att vara snäll mot mig själv,
det som jag varit så dålig på hela livet.
Så det ska jag fortsätta att arbeta på...
 Med förhoppningar om att njuta av livet.
Ha fokus på att må bra,
göra sånt jag blir tycker om och blir glad av.
Leva i nuet.

För livet är ju här och nu!

En av sakerna jag tycker om att göra, och som jag blir glad av är att läsa!


Tre böcker läste jag i december.
En av böckerna stämde så bra in mina tankar om att leva livet här och nu,
 och njuta av det:

Je m'appelle Agneta 
av Emma Hamberg.

En bok som jag förstås hört talas om men inte lockats av att läsa.
Men så fann jag den på Erikshjälpen,
-där jag brukar fynda begagnade pocketböcker för 15 kr styck -
och köpte den.

Och nu när jag läst den är jag verkligen glad att jag gjorde det,
 för jag tyckte så mycket om den!
En alldeles underbar historia,
skriven med så mycket värme och humor.
Jag kunde känna igen mycket i Agneta.
Känslan av att inte våga, att göra fel,
att vara "osynlig", genomskinlig och känna sig annorlunda
att inte våga vara den man är av rädsla för att inte passa in.
Den här boken handlar om att våga!
Att våga leva och ta för sig av livet, 
ha roligt, stå upp för sig själv och sin innersta natur 
och att njuta!

Jaa, jag njöt av att läsa den här härliga, 
lite tokiga, livsbejakande och väldigt charmiga  romanen!


Ellens val,
Möten i skymningen 
av Moa Eriksson Sandberg

Ja, så har jag läst den femte boken i serien om studentskan Ellen.
Jag gillar de här böckerna mycket.
Det är intressant av läsa om kvinnors liv i början på förra seklet.
Om den tidens kamp för kvinnors jämställdhet, deras vardagsliv, kärlek,
och om livet som kvinnlig student.
Kanske att denna bok var inte var lika engagerande som de andra.
Det hände inte så mycket och några karaktärer som varit med i tidigare böcker,
och som jag velat veta mer om,
var inte med så mycket.
Men - jag läste även denna med stort nöje 
och jag har två till som väntar på mig i bokhyllan!

Förläggarens hustru 
av Clare Chambers

Jag har läst en bok tidigare av Chambers,
en bok som jag tyckte var väldigt bra; 

Den här boken överraskade mig,
den var inte alls som jag hade förväntat mig!
Därmed inte sagt att den inte var bra,
för det var den.
En bok som verkligen överraskade, på flera sätt.
Titeln antyder ju tex att den ska handla om en kvinna,
men den handlar om en ung man med författardrömmar.

En fin och välskriven roman om livet, om drömmar, 
om viljan att skapa, om kärlek och om att passa in,
om att acceptera sig själv och det liv man har,
skriven med en litet stråk av humor.


Solen skiner och det är isande frostigt ute,
smällkall vinter.
Och nu måste jag ut och njuta av ljuset och solglittret en stund!

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Här har vi lika kallt! Men solen lyser in på mig nu när jag sitter här vid datorn. Det värmer. Så vackert vardagsrum och en underbar bukett. Tack för boktips! Emma Hamberg gillar jag jättemycket. En av mina favoritförfattare. Rolig och kvick i tanken med ett varmt hjärta. Je m'appelle Agneta tyckte jag också om. En bra bok!

Fin Trettondag till dig! Varm KRAM Anna

Hannas krypin sa...

Ja det har verkligen varit kallt nu. Är så glad för att det är riktig vinter men det är kallt att vara ute. Jag jobbar också på att vara snäll mot mig själv och det är något som jag tänker på varje dag för att inte fastna i negativa tankar om saker och ting. Framförallt om mig själv.