torsdag 9 november 2023

Idag har himlen varit jämngrå och det har regnat mest hela tiden.
Inneväder, läsväder..!
Jag kan tipsa om tre bra böcker som jag läste i 
 oktober:


En sång för alla dom 
av Mike Gayle

En härlig bok!
Varmt och berörande berättar författaren om Hubert Bird,
en gammal man, strax över åttio år, som efter att han mist sin hustru är mycket ensam.
Han inser dock att han måste bli mer social, 
hitta nya vänner, för att inte gå under.
Och det gör han också, tillslut.

Historien berättas i dåtid 
- när Hubert var ung och lämnar Jamaica för att bosätta sig i England,
får arbete där och träffar sin fru och bildar familj -
och i nutid när han är änkling, ensam och isolerad.

Å, jag tyckte så mycket om den här fina boken!
En berörande handling, med karaktärer som känns levande och verkliga.
Humor blandat med allvar, ja, en alltigenom hjärtevärmande berättelse om livet,
kärlek och vänskap, rasism och utanförskap,
om ensamhet och ålderdom.

Ja, en bok som var så fin, 
så varm och hoppfull!
LÄS!!!


Cirkusflickan
av Pam Jenoff

En roman som utspelar sig under andra världskriget,
en historisk tid som är ganska vanlig att skildra i många romaner.
Det som är mindre vanligt är att denna historia utspelar sig på en cirkus.

Huvudkaraktärerna är dels den unga Noa,
som blir gravid med en tysk soldat i sitt hemland Nederländerna.
Hon blir utkastad från sitt hem, tvingas lämna bort sitt barn, och får arbete på en tågstation som städerska.
Där finner hon en dag en tågvagn full av judiska spädbarn,
hon lyckas rädda ett av dessa och flyr över gränsen till Tyskland. 
Där hittas hon, utmattad och halv förfrusen av en cirkustrupp.
Hon får stanna hos dem, och får arbete på cirkusen som trapetsartist.
Hon blir upplärd av den lite tvära och avoga Astrid.
Växelvis berättas historien ur den judiska kvinnan Astrids perspektiv
och ur Noas perspektiv, om livet på en cirkus under andra världskriget.

Jag kan tycka att det är ganska osannolikt att utan minsta erfarenhet bli
en trapetsartist och kunna uppträda på cirkus.
Men det är ändå detta som är den största behållningen med boken;
att läsa om livet på en cirkus mitt under brinnande krig på 40-talet.
Det oerhört hårda arbetet som ligger bakom ett cirkusuppträdande,
och de stora faror de faktiskt utsatte sig för.
Krigets fasor finns ju också med, och hur det var att vara jude och tvingas gömma sig.

Det är på många sätt en gripande handling,
men jag tycker det är något som fattas för att gripa tag ordentligt.
Kanske är det språket, som jag tycker är lite tunt och fattigt.

Men som sagt,
mycket annorlunda och intressant med cirkusmiljön!


Ett frågetecken är ett halvt hjärta
av Sofia Lundberg

En underbar bok, som jag tyckte så mycket om!

Sofia Lundberg är en favoritförfattare,
jag har läst flera böcker av henne, och aldrig blivit besviken.
Även denna är en mycket välskriven roman, full av värme.
Jag blir väldigt berörd över människorna i boken,
har svårt att släppa dem och bär med mig karaktärerna i tankarna även när jag inte läser!

Ja, detta är verkligen en mycket stark och känslosam historia.
En mycket gripande skildring av en familj och om hur mycket barndomen präglar ens liv.
Hur svårt det kan vara att hitta sig själv, att våga vara den man är.  
Släppa det som varit - lära sig leva med det utan att låta det ta över.

Jaa, en riktig bra roman med djup och värme,
jag älskade den!
LÄS!!!
💖

3 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Hösten är perfekt tid att krypa upp i soffan med en bra bok. Cirkusflickan och Ett frågetecken är ett halvt hjärta har jag läst. Tyckte om dem båda. Har du läst boken Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr? Så bra om andra världskriget. Finns nu som miniserie på Netflix.

KRAMAR Anns

Marie Karlsson sa...

Toppenbra tack för boktipsen

HWIT BLOGG sa...

Vilka bra boktips! Perfekt för alla mörka höstkvällar...
Kramis från Titti