måndag 4 september 2023

 Vad jag läste i juli och augusti:


Choklad
av Joanne Harris

En underbar bok, 
lika god som choklad!
Jag var dock lite tveksam till en början, 
då jag tyckte den var lite överdrivet mystisk.
Den mystiska atmosfären genomsyrar boken,
och  ju mer jag läste tyckte jag att det är just den som gör boken så intressant!
Ja, jag tycker mycket om Joanne Harris sätt att skriva,
 blir snart som förtrollad av den här berättelsen
och vill inte att den ska ta slut.

Den här boken har ju några år på nacken, den kom ut 1998. 
Den filmades år 2000 av Lasse Hallström, med bla Lena Olin i en av rollerna.
Jag såg filmen på bio då,  men det är ju längesen nu.
Så ville såklart se om den, eftersom jag tyckte så mycket om boken.
Men...
filmen var en besvikelse!
Filmens fokus var romantik,
 men jag tycker inte att det stämde alls med vad boken handlade om.
För mig handlade den främst om kvinnligt mod och styrka,
om kampen att få vara den man vill, 
 om vänskapens betydelse, 
och om de olika människorna i en liten fransk by.

Ja, jag gillade boken mycket!

Flickan i brevet
av Emily Gunnis

Denna bok har verklighetsbakgrund, 
inspirerad av vad som hände på femtiotalet i England i katolska kyrkans Magdalenatvätterier. 
Unga ogifta flickor som blivit gravida placerades hos nunnorna 
för att deras familjer inte skulle bli utskämda.
Här hölls de fångna under slavliknande förhållanden 
och deras barn adopterades bort.

En skrämmande och intressant historia,
men jag blev lite besviken på läsningen 
då jag tycker att författaren gör det hela lite väl osannolik.
Det blir mer som en deckare eller thriller,
och karaktärerna är inte så väl beskrivna tycker jag,
det känns inte som man kommer dem nära.

Det är synd, för det är ju en skrämmande och stark historia
om hur unga kvinnor vanvårdades och förnedrades i kyrkans namn.
Men boken var ändå läsvärd tycker jag!

Efter den hemska berättelsen ville jag läsa något mera lättsamt
och då blev det den här:

En sommar i Devon
av Lucy Diamond

...som var en charmig och härlig bok.
En typisk feelgood-roman,
lättläst och förutsägbar.
Men jag gillade den mycket!
Varm och trovärdig i sin handling, 
med karaktärer jag tyckte om och kände med, kunde relatera till.
Vackert beskrivna miljöer - jaa, nu vill jag åka till Devon!!! -
och en bra balans mellan lycka och sorg.
Jag gillar Lucy Diamonds sätt att skriva,
har läst ett par böcker av henne tidigare.


Friheten
av Moa Eriksson Sandberg.

Detta är fjärde boken jag läser om Ellen,
en ung kvinna i början av 1900-talet.
Denna bok har fått namnet "Friheten".
Frihet eller bristen på frihet i att få välja att arbeta med det man vill, 
att älska den man vill (kvinna eller man, fattig eller rik),
och att som kvinna vara  fri
inte beroende av eller styrd av män.

Jag tycker mer och mer om dessa böcker om Ellen och hennes vänner.
Att läsa om kvinnohistoria på det här på samma gång allvarliga och lättsamma sättet
tilltalar mig!

Tänker absolut läsa följande delar också.

1 kommentar:

Channal sa...

Hej Ninnie! Alltid kul att få boktips av dig! Choklad, filmen tycker jag jättemycket om! Lucy Diamond gillar jag också. Sen är jag svag för historiska romaner, blev nyfiken på böckerna av Moa Eriksson Sandberg.

KRAM Anna