måndag 29 maj 2023

Vad jag läste i april och maj:


Gömställen,
av Katherine Webb.

En bok som tar en med till den engelska landsbygden på 1920-talet.
Författaren beskriver miljöerna så väl
 att jag verkligen känner mig förflyttad i både tid och rum.
Ja, detta är verkligen en fängslande bok som är svår att lägga ifrån sig.
Handlingen är förlagd till den lilla byn Slaughterford (som finns på riktigt)
där ett mord inträffar.
En av huvudkaraktärerna är Pudding,
en ung kvinna som arbetar som hästskötare på den stora gården Manor Farm.
Hennes krigsskadade bror blir anklagad för mordet,
men hon är helt övertygad om att han inte kan ha begått en sådan handling.
Tillsammans med den unga, nygifta änkan till mordoffret
undersöker de vad som verkligen hände och de avslöjar flera
dolda hemligheter under tiden...

Slutet är verkligen överraskande,
i den här välskrivna boken som förutom en spännande mordgåta även bjuder på
både romantik, fina miljöbeskrivningar och intressanta historiska fakta om livet i
en liten by på landet för både fattiga och rika.

Läsvärd!

Som en fjäder i vinden,
av Sofia Lundberg.

Jag har läst flera böcker av denna författare,
och verkligen tyckt mycket om dem.
Så jag hade höga förväntningar på denna bok,
och de infriades verkligen.
Detta är en mycket varm och berörande roman om vänskapen mellan Viola och Lilly,
som växer upp i Visby på Gotland.
Man får följa dem under livets skeenden  från 1950-talet när de var barn och fram till nutid.
Viola och Lilly skiljs åt i ungdomen,
men de slutar aldrig att sakna och längta efter varandra.

En underbar roman som jag njöt av att läsa! 
Så varmt och berörande skrivet om både glädje och sorg,
och den innerliga vänskapen som aldrig tar slut,
trots att de inte träffas på många år.

En ljuvlig roman!

Och så till sist en både spännande och berörande roman av 
Lisa Jewell,
Jag fann dig

Även detta en författare som jag läst flera böcker av.
Den här boken är liksom de andra jag läst av henne en riktig bladvändare!
Det är en spännande bok om en man som tappat minnet,
och det tar lång tid innan jag förstår hur allt hänger i hop.
Det är en engagerande historia,
som både är gripande och som sagt väldigt klurig och spännande!

Och till sist den här boken:

Ellens val, Lockelsen


av Moa Eriksson Sandberg

Detta är tredje delen i en svit om sex böcker
 som handlar om livet som kvinna i början av 1900 talet.

Jag har läst de två föregående,
HÄR och HÄR skrev jag om dem,
som var skrivna av Helena Dahlgren.
Nu har Moa Eriksson Sandberg alltså tagit över skrivandet,
men det är inget jag tänker på direkt.
Kanske att språket var lite mer inlevelsefullt och poetiskt
i de tidigare böckerna,
men jag känner ändå igen mig i tonen och drivet i boken är detsamma.

Jag tycker mycket om de här böckerna,
de känns tidstypiska såväl i språket och värderingarna.
Huvudtemat är kvinnors kamp för jämlikhet
och lika rättigheter, på alla nivåer.
Trots att det är en lättläst bok så får man ta del av den flera tunga ämnen.
Jag förundras över hur inskränkta liv kvinnor har tvingats att leva,
det känns ibland otroligt att detta bara var hundra år sen.
Samtidigt som det är förvånande att vi fortfarande inte kommit längre i vår 
jämlikhet mellan könen.

 Den här boken gav liksom de andra mersmak,
som tur är har jag del fyra liggandes i bokhyllan..!

Inga kommentarer: