torsdag 6 april 2023

 Vad jag läste i mars.
Kanske några lästips inför påskhelgen?

Om du bara visste

av Caroline Säfstrand.

Detta är andra boken som jag läser av denna författarinna, detta är hennes debutroman.
Och jag gillade den verkligen!
Men, till en början var jag tveksam...
Tyckte att den var lite överdriven och konstlad.
Men boken växte, och snart var jag fast i denna känslosamma, berörande och gripande berättelse.
En så fin roman om trasiga människor som känns äkta och trovärdig.
Den handlar om vänskapen mellan den unga Elin och den äldre Anja, 
två kvinnor med tunga minnen som de kämpar med.
Berättelsen utspelar sig till stor del på Hallands Väderö och i Torekov i Skåne,
platser jag varit på och känner igen.
Vackra platser, som är så levande beskrivna och där
naturen och vädret bidrar till en stor del av stämningen i boken.

En vacker, berörande bok om hur två kvinnor - en ung, en gammal -
finner varandra och ger varandra tröst och styrka att bli tillfreds med sig själva
och hitta glädjen i livet.

En fantastisk debutroman!

Nästa bok är den här:
Isbrytare


av Kristina Ohlsson

Jag läste först delen i denna deckarserie för drygt ett år sen, Stormvakt,
och det var roligt att återkomma till Bohuslän och Hovenäset där dessa böcker utspelar sig.
Huvudpersonerna är desamma, den nyetablerade antikhandlaren August Strindberg och polisen Maria Martinsson,
Personer som det är lätt att tycka om, ja,
 överhuvudtaget tycker jag att Kristina Ohlsson har lyckats väl med beskrivningen av de personer som medverkar i romanen. 
Det är en spännande historia, 
klurigt och svårt att förstå hur mordgåtan hänger ihop.
Det jag gillar mest är ändå inte själva deckargåtan,
utan författarens beskrivningar av relationer, kärlek,
livsöden och inte minst de vackra miljöbeskrivningarna av ett vintrigt Bohuslän.
Ett visst mått av humor finns också med, det gillar jag!
Ser fram emot att läsa den tredje delen i denna serie.

Och så till sist den här fina:

 Hotellet i hörnet av bitter och ljuv


av Jamie Ford.

Den här boken har några år på nacken, den utkom 2011.
Jag köpte den för några år sen för jag gillade det vackra omslaget...
Började läsa den, men fångades inte och lade undan den.
När vi flyttade förra året och jag rensade i min bokhylla gav jag bort den till Erikshjälpen.
Men sen pratade min syster så varmt om den här romanen,
så jag lånade den av henne och gav den ett nytt försök.
Vilken tur!
För å, vilken vacker historia om kärlek och vänskap,
ja, jag tyckte så mycket om den!

Berättelsen utspelar sig under andra världskriget i USA,
och handlingen är förlagd till Seattle.
Här bor huvudpersonen den 12-årige Henry, som är av kinesiskt ursprung
 och Keiko, född i USA av japanska föräldrar.
Berättelsen utspelar sig växelvis mellan 80-talet och 40-talet.

Att vara av asiatiskt ursprung var svårt vid den här tiden.
Men jag måste erkänna att jag inte hade en aning om hur illa japanerna behandlades i USA.
Att bombningen av Pearl Harbour skulle spela roll kunde jag kanske fattat,
men att de utvisade och samlade ihop japaner i läger/fängelser har jag aldrig hört talas om...

Intressant och gripande berättat om en mörk tid i USA,
och en mycket finstämd och vacker historia om Henrys och Keikos
vänskap och senare starka kärlek till varandra.
Ja, precis som bokens titel,
en både bitter och ljuv historia som jag kommer att minnas!
En pärla!

1 kommentar:

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack för boktips! Så här runt påsk brukar det vara spännande med en deckare. Påsk-krim! Isbrytaren ska jag spana in. Håller just nu på med "Under stjärnorna i Paris" av Karolina Schützer.

Glad påsk och KRAM Anna