Vi fortsatte vår Norge-tripp med att åka till Ålesund.
Vi valde att köra vägen över Dovrefjell.
Bedövande vackra vyer!
Dovrefjells högsta punkt är Snöhetta, 2286 m ö h.
Här över fjällvidderna går järnvägen mellan Trondheim och Oslo,
vars ledningar syns på bilden.
Här finns myskoxar, men vi såg inte till några...
Det regnar idag,
men ibland tittar solen fram!
Vi stannade här för att äta lunch,
Dovregubbens Hall.
En fjällstuga med cafe, mat och möjlighet till övernattning som funnits här sen 1936.
Vi åt en enkel lunch; en räkmacka med ägg, kaffe och nygräddad våffla.
Gott!
Efter nästan sex timmar i bilen kom vi så till Ålesund.
Här hade vi bokat en natt på
Jervell Bed&Breakfast.
Vilket ställe!
Huset är över 100 år gammalt, det byggdes av familjen Jervell i början på 1900-talet.
Efter att de lämnat huset i mitten på 60-talet stod det tomt och förföll,
men restaurerades runt 2020.
Nu ordnas olika evenemang och temakvällar här,
och så är det även ett Bed & Breakfast med fyra rum på övervåningen.
Och vilka rum! Det kändes som att bo på ett museum, eller ett slott...
Nästa dag skulle vi se Ålesund,
men det regnade stundtals och blåste halv storm!
Vi körde ändå en tur upp på Aksla för att de på utsikten över staden.
Fint!
Efter en kort tur i staden, i stark blåst och regn...
...gav vi upp och åt istället lite lunch på ett café innan vi körde vidare på vår
"roadtrip"!
Mot Geirangerfjorden och till lilla Hjelle!
.jpg)















.jpg)











.jpg)




.jpg)









NY.jpg)





















