Efter några dagar i Härjedalsfjällen körde vi vidare till Norge.
Målet var Trondheim, men vi stannade först i
Röros.
Röros är upptagen på UNESCOS världsarvslista för sin unika miljö.
Den är även känd från filmens värld.
Bla spelades vinterscenerna i Pippi Långstrumpfilmerna in här
och den charmiga norska serien "Hjem till jul" är också inspelad här.
Vackra färgglada trähus!
Och likaså en vacker träkyrka, från 1789.
Sen körde vi vidare och kom till
Trondheim.
Vi bodde mitt i centrum, på Hotel Bakeriet, i två nätter.
Som namnet antyder har det förr varit ett bageri i detta hus.
Jag tyckte mycket om Trondheim!
Här var det var varmt och skönt, solen sken från en klarblå himmel.
Så härligt!
Paraplyerna behövdes inte!
Staden är kuperad, och här finns många vackra gamla hus.
Låga trähus i klara färger, som ger känslan av småstad.
Som här, på Bakklandet.
Hit kan man komma genom att gå över denna röda träbro,
kallad "Lykkens portal".
Bron leder över Nidelva, som rinner genom staden.
Här på Bakklandet åt vi på ett så mysigt ställe en av kvällarna,
Bakklandets Skyddsstation.
av två unga män som gick musikutbildning när de inte arbetade här på restaurangen.
Fisksoppa till förrätt, huvudrätt rengryta med lingon och
äppelkaka till dessert. Gott!
Solsidan kallas det gamla varvsområdet som numera är
ett område med lägenheter, ett stort shoppingcenter och massor av restauranger.
Självklart besökte vi stans främsta sevärdhet,

.jpg)











.jpg)




.jpg)









NY.jpg)





















