måndag 22 juni 2026

Efter några dagar i Härjedalsfjällen körde vi vidare till Norge.
Målet var Trondheim, men vi stannade först i 
Röros.



Röros är upptagen på UNESCOS världsarvslista för sin unika miljö.
Den är även känd från filmens värld.
Bla spelades vinterscenerna i Pippi Långstrumpfilmerna in här
och den charmiga norska serien "Hjem till jul" är också inspelad här.


Vackra färgglada trähus!


Och likaså en vacker träkyrka, från 1789.


Sen körde vi vidare och kom till 
Trondheim.



Vi bodde mitt i centrum, på Hotel Bakeriet, i två nätter.
Som namnet antyder har det förr varit ett bageri i detta hus.



Jag tyckte mycket om Trondheim!
En storstad -- men med känsla av en småstad.



Här var det var varmt och skönt, solen sken från en klarblå himmel.
Så härligt!
Paraplyerna behövdes inte!





Staden är kuperad, och här finns många vackra gamla hus.


Låga trähus i klara färger, som ger känslan av småstad.
Som här, på Bakklandet.


Hit kan man komma genom att gå över denna röda träbro,
kallad "Lykkens portal".
Bron leder över Nidelva, som rinner genom staden.





Här på Bakklandet åt vi på ett så mysigt ställe en av kvällarna,
Bakklandets Skyddsstation.


God mat i en mysig miljö och denna kväll också med vacker livemusik på gitarr och fiol
av två unga män som gick musikutbildning när de inte arbetade här på restaurangen.
Fisksoppa till förrätt, huvudrätt rengryta med lingon och 
äppelkaka till dessert. Gott!

Solsidan kallas det gamla varvsområdet som numera är
 ett område med lägenheter, ett stort shoppingcenter och massor av restauranger.






Självklart besökte vi stans främsta sevärdhet,
Nidarosdomen.



 På platsen där den står har funnits en kyrka sedan 900-talet,
ombyggd och utbyggd till att så småningom bli denna imponerade katedral.
 Ja, detta är faktiskt världens nordligaste gotiska medeltidskatedral.



Mäktig och vacker!

lördag 20 juni 2026

 Fjällnäs är en liten by i Härjedalen nära norska gränsen. 
Ett ställe som jag verkligen tog till mitt hjärta!


Tyst, lugnt, stilla.
Omgiven av fjäll och skog ligger byn vid sjön Malmagen.


Och just vid sjön bodde vi.
Här ligger Pensionat Strandgården
där vi hyrde en liten stuga.
Pensionatet med rum, frukost och middag var ännu inte öppet för sommarsäsong, 
men vi hade allt vi behövde i den lilla stugan.




Och vi njöt verkligen av lugnet och tystnaden.
Det var bara vi och en annan gäst i stugan bredvid som bodde här de här dagarna.

Vi gick på vandring såklart!



Jag har aldrig varit så här långt norrut i fjällmiljö tidigare.
Och jaa, jag blev fullständigt kär!
Såå vackert! 


Här blommar Fjällviol


...och harsyra.




Vi kom till toppstugan på Malmagsvålen.
Här träffade vi ett par "pensjonister" som de kallade sig 
 som höll på att iordningsställa stugan inför sommarsäsongen.


Och deras fina hundar!

Lunch på Trangiaköket - med milsvid utsikt åt alla väderstreck.


Vi såg bl a Helags, Sveriges sydligaste glaciär.




Avslutning på vandringar här är naturligtvis ett
bad i sjön!




Efter några nätter här körde vi vidare till Norge.

Men helt säkert är att jag absolut kommer att återvända till vackra Fjällnäs!
🩵