onsdag 11 oktober 2023

Idag blåser det och regnar ute. 
Perfekt bokläsarväder!

 Här kommer några tips,
fyra böcker som jag läste i september!

Krigarinnor av Laetitia Colombani
Kirskålsgrannar av Jenny Clevström
Fågelburen av Lisa Jewell
och Värma händer av Katarina Widholm.

Krigarinnor



 är en tunn bok som jag snabbt läste ut.
Det är lite av en dokumentär roman,
som handlar om Kvinnopalatset i Paris,
 grundat 1926 av det äkta paret Blanche och Albin Peyron. 
De var soldater i Frälsningsarmén, och här fick utsatta kvinnor och barn
hjälp och en fristad.
 
Dels får man läsa om dem och deras arbete,
parallellt handlar det också om Solène, en kvinna som drabbats av utmattning.
Solène arbetar som advokat, och tvingas nu hitta nya vägar för att må bra.
Hon blir då erbjudanden att arbeta som läs- och skrivhjälp på Kvinnopalatset.
Något som hon till en början är mycket tveksam till.
Här får Soléne lära känna kvinnor från olika ställen i världen,
kvinnor som berör henne djupt med sina olika livsöden.
Hon hittar nya vägar och sätt att se på livet,
något som förändrar hennes syn på sig själv och världen.

Jag tyckte om att läsa om Soléne och hennes väg ut ur sin utmattning och depression.
De delar i boken som handlade om hur den otroligt viljestarka frälsningssoldaten Blanche 
lyckas med sin intention att hjälpa kvinnor i nöd trots allt motstånd hon stöter på 
är lite torr och tråkig, om än intressant.
De känns mer känns som en dokumentär, inte en roman.

Nästa bok fick bli lite lättsammare,
och då valde jag den här charmiga och roliga feelgoodromanen,

Kirskålsgrannar


En bok jag fick låna av min syster, som tyckte den skulle passa mig.
En trädgårdsroman!
Ja, men visst gjorde den.
Jag gillade verkligen att läsa om Pommie och hennes trädgård på Österlen!

Hela boken är som en kärleksförklaring till vackra Österlen,
en charmig och rolig roman med en lagom portion humor.

Ja, jag gillade den här boken!
Härliga miljöskildringar,
doft och smak som letar sig ut ur boksidorna,
berörande känslor och en fin blandning av humor och allvar.
Att bokens första sida är en karta över de två tomterna som romanen handlar om 
var dessutom ett stort plus! Pommies tomt påminner ju om min egen trädgård..!

Ja, jag vill gärna läsa de följande böckerna om Pommie!


Så till dessa två böcker,
Värma händer av Katarina Widholm och Fågelburen av Lisa Jewell.

Först
Fågelburen
Lisa Jewell är en författare som jag läst några böcker av, 
och tyckt bra om. 
Den här boken har jag faktiskt haft stående några år i bokhyllan, oläst.

Jag tycker nog att det är den bästa jag läst av henne.
Jag tyckte verkligen om den!
De tidigare jag läst har varit mer av spänningsromaner,
den här är inte alls lik dem.
Detta är ett familjedrama. 
En berörande och ganska tragisk och på samma gång hoppfull historia 
om en familj som faller samman när de drabbas av mental ohälsa.

Jag fångas direkt av den här känslosamma berättelsen,
och tar direkt den excentriska och känslosamma Lorelei - mamman och  kanske huvudpersonen i berättelsen även om alla familjemedlemmar har lika stor del i romanen - till mitt hjärta.

En historia om relationer och känslor, att drabbas av tragedier och psykisk ohälsa
 och om att vara annorlunda,
berättad med mycket känsla och värme.
En magisk berättelse som berörde mig djupt.


Till sist en bok som jag verkligen längtat efter att läsa,
Katarina Widholms roman
Värma händer 

Liksom den första delen om Betty är även denna en fröjd att läsa.
Så härligt att möta Betty igen, följa henne i hennes liv och vardag på 40-talet.
Allt är så tidstypiskt beskrivet,
så att jag mycket väl kan föreställa mig både hur det såg ut och hur man tänkte på den tiden.
Hur det var leva i Sverige under andra världskriget, 
med kriget runt omkring i världen, ransonering, matbrist, oron och ovissheten, 
en annan syn klasstillhörighet och inte minst kvinnosynen då.
Jag tänker på min farmor Stina, som var ung mamma på den tiden med fem barn.
Hon bodde visserligen på landet, var lantbrukarhustru,
men krig och oro och ransonering fanns ju även där.
Hon hade sparat ransoneringskort från kriget, så jag har sett dem!

Betty kämpar med att kombinera rollen som ensamstående mamma 
samtidigt som hon arbetar, något som var både svårt och annorlunda under den här tiden.

Ja, tänk vad många starka kvinnor som banat väg innan oss.
Man kan tycka att vi kommit långt sen dess vad gäller kvinnorollen,
samtidigt som vi på många sätt faktiskt inte har kommit så långt alls..!

Längtar efter nästa bok om Betty!

1 kommentar:

Marie Karlsson sa...

Oh bra med boktips, samt här har det också varit lika väder men lite varmare idag. I går hade vi kyligare och det föredrar jag tror jag