fredag 10 december 2021

 Fredag,
och det snöar igen.
Tunga, blöta snöflingor - och på gränsen till plusgrader.
Såphalt att köra hem från jobbet!
Men det gick bra, bara man tar det lugnt. 

Två boktips kommer här,
två böcker som jag verkligen gillade. 
Den första av en författare som jag inte läst förut:

Små glädjeämnen


av Clare Chambers.

En varm fin roman om längtan, ensamhet, kärlek och vänskap.
Handlingen är förlagd till femtiotalet, 
och skildrat så att man verkligen känner sig förflyttad i tid och rum.
Allt andas femtiotal;
kläder och inredning, sättet att leva och tänka,
hårläggning på rullar, maten, husmorstips, trädgårdsarbete, fritidssysselsättningar...
Ja, en riktigt bra roman, som dessutom innehåller ett mindre mysterium.
Stort LÄS på denna!!!

Nästa bok är den tredje boken om Flora som bor på en liten ö i norra Skottland;

Julafton på den lilla ön i havet


av Jenny Colgan.

Jag har läst flera böcker av denna författarinna,
och hennes böcker är ju svåra att inte tycka om.
Så även den här.
Jag har läst de två tidigare romanerna i denna serie,
och gillar dem alla tre mycket!
Feelgood med allt man kan önska av denna genre;
glädje och sorg, vänskap och kärlek,
men också en hel del sorg och mörker.
Dessutom får man några recept med i boken,
i denna boken prövade jag receptet på skotska mördegskakor.
De smakade mums!

Nu ska jag ta ut fredagspajen 
(kycklingpaj) ur ugnen,
hälla upp ett glas vin och njuta av fredagskvällen.

1 kommentar:

Channal sa...

Tack för boktipsen! På fredag får jag hem mina damer i läseklubben. Ska tipsa om dessa två. Kycklingpaj låter gott. Här blev det sushitacos!

Trevlig helg och Kram! Anna