tisdag 9 januari 2024

💙💜 Iskalla dagar! đŸ’œđŸ’™


Januari har verkligen börjat med iskyla.


Och stormvindar!
Ja, jösses vad det blÄste förra veckan, stormvindar drog fram i ett par dagar.
Och isande kallt, usch!
Jag tycker verkligen inte om kyla...
Men ut mÄste jag ÀndÄ
 - sĂ„ efter en hel dag inomhus trotsade jag vinden och kylan och gick ut.
VÀl pÄpÀlsad - men fy vad det var obehagligt och kallt!


Jag gick ner till sjön.
 Den var i uppror!
Vilka vĂ„gor!!  Det kĂ€ndes mer som att stĂ„ pĂ„ stranden vid ett hav Ă€n en liten sjö.
VÄgorna slog in mot stranden och de frös liksom i farten!


Jag gick in mot skogen istÀllet, men det var lika kallt och hemskt dÀr.
Haha, jag gick dĂ€r och skrek i vinden att 
"Jag hatar kyla! Jag tycker inte om vintern!
Jag vill ha sommar och sol och smultron och blommor!!!"
Men, det kommer ju.
 SĂ„ smĂ„ningom.


HĂ€r, bakom de vinterupplagda bryggorna,
Àr vÄr bÄtplats.
Men det Àr inte vÄr bÄt som ligger dÀr, översköljd och infrusen av en upprörd sjö,
vÄr bÄt stÄr vÀl inpackad under kapellet hemma pÄ tomten.


NÀr stormvindarna lagt sig blev det mer uthÀrdligt.
 Ja, faktiskt underbart fint!


Krispigt, frostigt, isigt.


Isskulpturer.
Naturens konstverk.





Och himlen var knallblÄ.
Alldeles tyst och vindstilla,
förutom ett försiktigt fÄgelkvitter.


Och en sol som faktiskt gav lite vÀrme!


Ja, Àven om vintern inte Àr min favoritÄrstid,
sÄ visst Àr det vackert.
Naturen Àr fantastisk.
Året runt!

Hemma Àr det varmt och skönt,
Àlskar vÄr hÀrligt vÀrmande kamin!


Men granen som fröken katt gillat att ligga under,
den Àr utslÀngd nu.
Och all jul Àr bortstuvad i lÄdor i förrÄdet.

Massor av fÄgelmat gÄr det Ät dessa kalla dagar.
Fullt varenda dag i fÄgelrestaurangen!


Den fÀrggranna steglitsen.
Och domherrar och -damer!



Hackspetten tar för sig av talgbollarna...


...och de söta smÄ blÄmesarna.

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Fantastiskt vilka vackra fÄglar du har... stiglister och domherrar! BlÄmesar, talgoxar och skator Àr ocksÄ söta. Isen blir som konstverk... tjusigt! Borde ta mig ut och ta bilder pÄ is vid BrÄviken. Just nu Àr jag rÀtt sÄ trött i kropp och sjÀl. Har tÀnkt pÄ dig och ditt mÄende. Det Àr tufft!

Varma KRAMAR Anna

FrÄn Glam till Damm sa...

Helt otroligt vackra isformationer! Som konstverk i kristall.

Jamen visst Àr det mysigt med braskamin.

Vi har satt in en precis likadan som ni har i huset pÄ gÄrden.

Ha en fin kvÀll,

Varm Kram,

Anneli