måndag 11 december 2023

I helgen var vi iväg på en hotellövernattning,
 med julmarknadsbesök.

Vi hade en jättefin helg, 
trots töväder med grå himmel och lite duggregn.


På lördag morgon åkte vi till Linköping,
 för att gå på den stora, fina julmarknaden i Gamla Linköping.

Vi stannade för att äta lunch här,
med utsikt över Brahehus och Visingsö.


Ön gick dock knappt att urskilja i gråvädret,
men maten var god!
Vägkrogsmat brukar ju inte vara det godaste man kan äta,
men den här restaurangen längs motorvägen är faktiskt väldigt bra!


Vi kom fram till Linköping vid ett-tiden.
Men...hjälp så mycket folk!
Vi beslutade att vänta med att besöka julmarknaden till nästa dag.
Det var helt fullt på parkeringarna runt om, 
omöjligt att ta sig fram!

Så, istället tog vi en tur på stan,
passade på att handla lite julklappar och fikade sååå gott på ett café,
Babettes Kafferi & Bageri. 
Den godaste saffransbulle jag ätit tror jag!

På kvällen åt vi portugisiskt!
Ja, det kanske var den huvudsakliga anledningen
 till att vi åkte ända till Linköping för att gå på julmarknad,
att äta på den portugisiska restaurangen Alfama!


Det är nästan som att komma till Portugal,
ett av mina favoritresmål,
att njuta av den goda portugisiska maten här.
Så gott!
Och trots att det var mycket folk var det lugnt här,
med lagom ljudnivå. Skönt!


På söndagen var vi på plats i Gamla Linköping vid tiotiden på förmiddagen.




Och gick runt här, bland alla vackra gamla hus.


Julstämning!
Massvis av marknadsstånd,
 tomtar, pynt, hantverk, blommor, doft av brända mandlar,
varm glögg och pepparkakor.


Vackert pyntat i de gamla husen.




Mysigt!

Efter ett par timmar var vi nöjda,
och körde hemåt igen.
Jag är så glad över att jag faktiskt klarade av att gå på julmarknad!
Med så mycket folk, så mycket intryck, ljud och dofter.
Allt det som jag har haft så otroligt svårt att klara av sen jag blev utmattad.

Och att gå på stan en stund,
fika på ett café fullt av folk,
och att dessutom sedan vara ute på restaurang samma dag.


Så glad!

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Så kul! Vi var i Linköping i söndags. Tyvärr blev det inget besök i Gamal Linköping. Så fint där. Den portugisiska restaurang har jag aldrig hört talas om. Den måste vi besöka, tack för tips! En gäng väninnor till mig, fyra stycken, var där i lördags. De hade bott på Hilma Winblads. Där har vi också bott. Jättemysigt! Kul tripp ni gjorde. KRAMAR Anna

Hannas krypin sa...

Jag har bott i Linköping sedan 93 men aldrig varit på Gamla Linköpings julmarknad. Vad fint att du orkade med så mycket. Kan tänka mig att det är tufft med utmattningen.