måndag 4 december 2023

 Första advent.


Och vintern fortsätter!


Vi åkte till Emil och Alice,
för att gå den traditionella "Första Adventsvandringen" tillsammans.


Vintervitt och vackert.
Juligt och mysigt.



Ljusslingor blev uppsatta i utegranen.


Så gick vi ut på snöiga vägar.
Bitande kallt, men så vackert!


Och en glad hund som älskar att springa fritt i snön på skogsvägarna.

Alla ska vara med på bild...





...men Tage är otålig och vill inte sitta still!



Det börjar mörkna när vi kommer tillbaka till Enebacken igen.




Skönt att komma in i stugvärmen,
dricka varm glögg,
kaffe och äta hembakta saffransbullar och pepparkakor.


 Tage vill så gärna sitta i knä,
hos sin älskade husse.
Han tror ju att han är ganska liten...


En mysig första advent!

I lördags hade vi en lugn dag hemma.
Jag bakade pepparkakor,
N var ute i sitt lilla finsnickeri i garaget.

Vi gick en promenad i skogen också.


Snöiga granar,  som i en vintersaga!

Och titta här vad vi såg.


Spår av lo!
Ja, jag tror att jag hörde lo som "skällde" i fredags.
Ljudet kom från skogen på andra sidan hagen 
(där vi såg spåren)
Jag trodde det var en hund - men den lät väldigt hes och konstig.
När jag sökte på lodjurets läte stämde det väl in på ljudet jag hörde.

Jag är ju mycket ut i skogen och går,
och jag undrar ibland vilka djur som ser mig - fast jag inte ser dem.
Men på något sätt känns deras närvaro - 
att man inte är ensam. 
Det känns tryggt.

3 kommentarer:

Channal sa...

hej Ninnie! Vilken mysig första advent och vilken skön tradition att gå en adventspromenad! Väldigt vackert med snöklädda granar! Ser vintern ut så här då är det fint! Haha hundra är ju för roliga! Vår lilla Teddy (långhåriga chihuahua på 2,5 kg) var väldigt kaxig och trodde att han var en STOR hund, haha! Och eran Tage vill vara liten! Gullisar! KRAMAR Anna

Hannas krypin sa...

Vilken härlig vinterpromenad. Ja, det kan vara svårt att sitta still när man har spring i benen.

Marie Karlsson sa...

Ohh så underbra vinter och adventbilder, så gott med adventfika och fint ni har runt omkring er. Ohh lite skräckblandad förtjusning med spår av LO =D