tisdag 1 augusti 2023

 Nu är vår semester slut.
I går började N att jobba igen efter fyra lediga veckor,
och jag har börjat på rehab-träningen "Gröna Vägen Framåt" igen,
efter sommaruppehållet.

Regn och sol, regn och sol....
...och så lite regn igen!
Jamen, så har ju i stort sett hela vår semester sett ut!

Sol utanför köksfönstret!
Och kossorna betar där i hagen.



Men allt som oftast står de här under den stora, täta granen.
Regnskydd!

Men, en dag utan en enda (!) regnskur hade vi i lördags.
Sol och varmt och skönt på altanen,
...så härligt!


Jag njöt av sol och värme på altanen,
läste bok och mådde gott.

Men...
Regnet är ju bra för blommor och grönt!

Titta på vårt olivträd som står här på altanen!
Det har verkligen vuxit i år.



Ja, det har börjat blomma fint i mina rabatter 
och gräsmattan är grön igen efter torkan i maj och juni.








Vilken lycka det är att kunna plocka in ett helt fång med blommor 
och fylla vaserna med.


Jag älskar att plocka blommor!
Vilda eller odlade,
jag plockar blommor från tidig vår till sena hösten...

Ja, jag kanske kunde starta en snittblomsodling,
och sälja buketter?!?



Och bär!
Det är minsann ett riktigt bärår i år.
Först var det smultron,
och nu hallon och blåbär.
Lingonen är snart mogna,
och björnbären.


Ja, jag gillar att gå i skogen och plocka bär.
Men inte bara för att få med mig en m a s s a bär,
för mig är det viktigaste att vara där.
Mitt i skogen,
lyckan över att hitta de fina bären som naturen bjuder,
känna doften av skog och bär.
Njuta...
Plocka bären ett och ett i taget.
Och komma hem med lagom mängd att ta hand om och frysa in sen.
Och glädjas över att veta att jag har egenplockade bär i frysen 
som jag kan äta hela vintern!


Svensk sommar..!

2 kommentarer:

Från Glam till Damm sa...

Hej Ninnie!

Hoppas allt är bra med dig. Så vackra bilder här i din blogg i vanlig ordning. Älskar den med korna som kikar framunder träden. Jamen visst är det lycka att bara kunna gå ut och plocka in blommor. Att vara i skogen är bra och helande för själen. Det finns det forskning på. När jag brände ut mig för några år sedan så drogs hela jag till skogen. Det blev min kyrka och jag hittade så mycket förundran i skogen. Jag kände mig såmycket tryggare där än på stan. Jag blev folkskygg när jag gick in i väggen och då blev skogen min värld.

Ja, nu börjar semestrarna ta slut. Hur känns det? Lycka till med din Rehab. Allt med ordet Gröna i låter som bra rehab:-)

Varm kram och ha en riktigt fin dag.

Anneli

Channal sa...

Hej Ninnie! Jag älskar också att plocka blommor och dina bilder är underbara! Läste någonstans att det inte har regnat så här mycket i Göteborg sedan 1934. Vi har haft en del skurar med mest sol! Nästa vecka börjar jag att jobba. Det blir nog bra. Kul att få träffa mina kollegor igen och skönt att inte jobba heltid och ha klass.

KRAMAR Anna