onsdag 16 november 2022

 Ett par boktips!

Två böcker jag nyligen läst är
Räkna hjärtslag av Katarina Widholm och
Sanningens pris av Kelly Rimmer.

Båda två var bra, den ena var en riktigt stor favorit!
Nämligen den här:


En bok som verkligen var i min smak,
åh, vad jag njöt av att läsa den här romanen!
Ja, jag hade svårt att slita mig från den.

Berättelsen utspelar sig i slutet av 1930-talet, 
och handlar om Betty som är 17 år och flyttar till Stockholm från Hudiksvall 
för att arbeta som hembiträde.

Jag läste nyligen en annan bok som liknar den här,
som också var en fin berättelse 
om den unga flickan som kommer till en storstad för att arbeta
för att försörja sig och har stora drömmar för sin framtid.
Men den här boken var ett snäpp bättre!

Boken skriven i en varm och vardaglig ton
och med ett språk som gör att man genast blir förflyttad till 30-40-talets Sverige.
Allting känns trovärdigt och väldigt tidstypiskt.
Detaljer och miljöer,
matlagning och inredning, kläder och mode,
 och sättet att tänka.
Jaa, allt känns så äkta och levande.

Åh vad jag längtar efter att få träffa Betty igen -
 i den andra delen som jag hoppas kunna läsa snart!

Nästa bok;


...var också bra, men inte alls på samma sätt.

Jag har läst två böcker tidigare av Kelly Rimmer som jag tyckte var väldigt bra,
den här kom nog inte riktigt upp i samma klass.
Men den var absolut läsvärd.
En stark och känslosam berättelse med fokus på psykisk ohälsa,
som demens och förlossningdepression,
och familjerelationer.

Det finns mycket mörker och svårigheter i boken, 
men också ljus och hopp och stark kärlek.
Läsvärd!

Men...
 jag tycker att den svenska bokens omslagsbild
 inte alls är representativ 
för vad boken egentligen handlar om,
den passar inte alls in. 
Så bilden jag lagt in är den engelskspråkiga versionen.

1 kommentar:

Channal sa...

1000-Tack för boktips! Böckerna om Betty ligger här och väntar på mig! Tar dem under lovet.

KRAM Anna