måndag 14 november 2022

 Gråtoner.
Ja, gråvädret har liksom blivit permanent här hos oss.
Inte mycket färg kvar i naturen nu.


Men titta,
några färgglada löv fanns kvar här där vi var och gick tipspromenad i söndags!


Farfar körde race med Sam 
när han tröttnade på att gå eller köra sin racercykel i skogen.


Sally knatade på en stund med sin hand i min, 
sen somnade hon gott i vagnen.




Sam 💛

Vi bjöd på Fars Dags-middag i lördags.
Lilla familjen som bor i samma by som oss var här
på Fars Dags middag i lördags.

Jag bjöd på
Lättrimmad torskrygg 
med bacon och senapsvinägrett,

med kokt potatis, haricot verts och sallad till.
En favoriträtt, 
som är enkel att laga och smakar väldigt gott!
Och smörstekta fiskpinnar från Findus till barnen,
väldigt gott enligt de små.
Haha, nästan hela paketet blev uppätet - mums! 

Äppelkaka till efterrätt,
jag bakade en som jag inte testat förut.
Den var jättegod!
Smaksatt med citron och stötta kardemummakärnor.
Receptet hittade jag på Ica.se: 
 HÄR!


Och här kommer recept på den goda fisken!

Till 4 portioner behövs:
700 g torskryggfile

som man lägger att rimmas en timma i en lag av
1/2 dl salt och 1 liter vatten som fått koka ihop och svalna innan man lägger i fisken i lagom portionsbitar.
(jag hade fryst torskrygg i bitar)

Under tiden gör man senapsvinägretten:
Vispa ihop 2 msk sötstark senap, 2 tsk äppelcidervinäger, 1 tsk flytande honung.
Sedan vispar man i 2 dl kallpressad rapsolja, lite i taget,
smaksätt med salt o peppar.

Och steker bacon knaprigt, 1 paket räcker, och låt rinna av på hushållspapper.

Koka sen upp ca 1 1/2 liter vatten med 1/2 skivad citron, 8 vitpepparkorn och 2 lagerblad.
Häll av saltlagen från fisken, skölj av den lite och lägg sen ner den i kastrullen och sjud försiktigt i några minuter.

Ta upp de färdiga fiskfiléerna och servera med bacon och senapsvinägretten,
potatis och övriga tillbehör som man vill ha.

(lånad bild)

Smaklig spis!

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken smarrig middag du bjöd på. Tack för receptet och titten inne hos mig.
Carin

Anonym sa...

Vackert med grått… milt väder i alla fall! Maten ser och låter jättegod! Mysigt ni fick det.

KRAM Anna Channal