tisdag 7 juni 2022

 PINGSTHELG,
som i år blev tre dagar lång eftersom 6 juni inföll på en måndag.


Sommarvarmt har vi haft, 
så härligt.


Jag har jobbat i min trädgård,
planterat ut mina dahlior som jag förodlat i krukor innan vi flyttade hit.



Älskar det här!
Att greja med blommor, gräva, plantera och planera...

Vi har en yta i ena hörnet av vår tomt som är grusad.
Planen är att vi ska ha ett växthus här i framtiden.
Men innan dess får det bli en odlingsyta med pallkragar.



N har byggt stora fina pallkragar,
och jag har målat dem med Falu rödfärg.
Vi har fyllt dem med spill från röjning av tomten,
sånt som ligger i skogskanten och behövde röjas bort.
Emil var här med motorsågen och hjälpte oss med det.
Och så jord, gödsel och barkmylla på det.
Nu ska jag bara köpa växter också!



Gräset börjar gro, 
det är grönt runt huset nu!
Idag har jag gödslat gräset,
det har regnat här idag så då passade jag på.


Här ska ju bli en träaltan småningom...

Vi har också varit på 85-årskalas.
Min pappa fyllde år 
och mamma bjöd på sina fantastiskt goda kakor 
och hemgjord prinsesstårta.

Så gott! 



Mina pelargonior blommar.
Titta på den här fina,
som ett litet konstverk!


Och i skogen blommar söta små ekorrbär.




Och jag plockar in skogs- och ängsblommor och fyller mina vaser.


Häromkvällen var himlen såhär vacker..!
Solen går ner här bakom ängen och skogen.
 Och på morgonen går solen upp över sjön där borta.


Jaa, så nu på sommaren går solen nästan ett varv runt huset!
Solen skiner in i köket på morgonen, 
och kvällssolen på kvällen.


Kvällsljus nere vid sjön.

Det är så sommarvackert och alldeles 
ljuvligt.
Sommar!

1 kommentar:

Channal sa...

Bästa medicinen! Spännande att få följa planteringen... se hur det växer och kommer blomma! Nu har vi sommar! KRAMAR Anna