fredag 1 oktober 2021

Dagens Dörr

Den sitter på ett litet hus i Odense, Danmark. 
Fin, eller hur?


Alltså dessa vackra gamla hus och deras fönster och dörrar,
så fina!

Det fanns många av dem här i Odense.

Odense är Danmarks tredje största stad och den största på ön Fyn.
Här stannade vi den första natten på vår Danmarksresa. 
Vi bodde flott på det här hotellet:


Milling Hotel Plaza 

Ett riktigt fint hotell,
vackert renoverat och bevarat i sin gamla hotellstil.


Titta bara på hissen!
Så fin i trä och med tillhörande knirk och skak när man åkte i den.

Heltäckningsmattor så klart,
både i korridorer och i rummen.



Ett fantastiskt rum!
Stort, vackert, bekvämt.

Ja, här bodde vi bra en natt, innan vi fortsatte vår resa söderut.

Men innan vi åkte vidare tittade vi runt lite i Odense så klart.

En kvällspromenad i stan - vi bodde ju mitt i stan.



Och dagen efter en runda i de mest kända kvarteren,
runt H C Andersens hem och museet över hans liv och verk.

H C Andersens hus

Vi gick dock inte in på det helt nybyggda museet,
inte heller hans barndomshem som var stängt den här måndagen då vi var här.




Författaren själv, och en av hans sagofigurer,
"Den ståndaktige tennsoldaten".
Det är en saga som jag minns från min barndom, om den stackars enbente tennsoldaten.
 Den och Flickan med svavelstickorna - som var en favoritsaga - 
Tummelisa och förstås Den fula ankungen 
är väl de sagor av H C Andersen som jag läste som barn.


Efter att vi sett oss om lite här, så åkte vi vidare.


Till Jylland och lilla fina staden Ribe!


Idag är det fredag,
regnet öser ner och jag känner mig lite förkyld och vissen och är hemma från jobbet.
Många barn på jobbet har varit sjuka i förkylning den sista tiden, 
så jag har väl åkt på detsamma.
Hoppas det går över snabbt.

1 kommentar:

Channal sa...

Tjusigt hotell! Vackra dörrar fascinerar verkligen mig! Odense är Norrköpings vänort!

KRAM Anna