onsdag 17 juli 2024

Vad jag läste förra månaden,
i Juni:

Sanningen om ostrondykerskan
av Caroline Säfstrand.

Tredje boken jag läser av denna författarinna.
Tycker att hon är väldigt bra på att skildra livsöden som griper tag och känns äkta!
Jag fastnar direkt i boken,
om den äldre kvinnan Inez, en f.d författare, 
och den yngre Meja som hamnar i en situation av vilsenhet i livet,
och den starka vänskap som växer fram mellan dem.
Framförallt gillade jag hur karaktären Inez skildrades.
Det är en ganska tragisk och mörk handling,
men ändå skildrat med mycket ljus, hopp och värme,
och även lite humor.
Precis det som jag tycker om, 
jag vill ju bli glad av att läsa så det måste finnas ljus och hopp!
Dock tycker jag att bokens titel är lite missvisande.
Visst handlar det till en del om en ostrondykerska,
 men jag tycker nog att den mest berör sanningen om Inez!

Jag gillade den mycket!

Nästa bok innehöll inte mycket ljus eller hopp;

Den sista migrationen
av Charlotte McConaghy.

En skildring av en fiktiv framtid där allt hopp är ute för flertalet av jordens djurarter.
Bokens huvudperson ornitologen Franny har som mål att följa de allra sista silvertärnorna
 på deras långa resa från Grönland till sina häckningplatser på Antarktis.
Boken utspelar sig ombord på ett fiskefartyg där hon befinner sig för följa fåglarna.
Man får en intressant skildring av det tuffa livet på en fiskebåt, 
samtidigt som man under resans gång får tillbakablickar
 på Frannys kaotiska och ensamma liv.
Det är en hemsk berättelse om en inte alltför otrolig framtid.
Vart är vi på väg egentligen, vad är viktigt i livet? 
Hur behandlar vi vår gemensamma och enda jord??
 Egentligen inte en bok som jag tycker om,
 inte bara för den dystra skildringen av framtiden
 utan också skildringen av Frannys liv
 som bara gjorde mig ledsen.  
Men jag läste den, för det var trots allt en mycket välskriven
 och på sitt sätt fängslande berättelse.
Jag har tidigare läst "När vargarna kom" av denna författare, 
den tyckte jag mycket bättre om. 
 

Sen läste jag den här boken,

Hemligheten
av Elvira Berg.

Den sjunde delen i bokserien "Ellens val".

Jag gillar de här böckerna, men tycker att de senaste inte varit lika bra som de första.
Böckerna har skrivits av olika författare, 
och Elvira Berg som skrivit de två senaste 
håller inte riktigt samma mått som de tidigare författarna tycker jag.

Kvinnors liv och deras kamp för jämlikhet är fortfarande i centrum,
men tycker nog att de sista böckerna har dalat lite i trovärdighet.
Böckerna utspelar sig i början på 1900-talet,
men en del tankesätt och värderingar känns som de hör mer hemma i nutid.
Men,
trots det så tycker jag om att läsa dem, 
att få följa de olika kvinnorna som figurerar i böckerna och deras liv.
Så jag ser fram emot nästa bok!

2 kommentarer:

Marie Karlsson sa...

Jag är ingen läsare tyvärr får jag säga eftersom jag tycker det verkar så avkopplande. Samt så månag du läste i juni

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack för boktips, har inte läst några av dessa böcker eller författare. Ska kolla upp dem eftersom jag vaet att vi har lite samma smak du och jag. Just nu läser jag Sälflickan av Annika Thor. Mycket fängslande och sorglig.

KRAM Anna