fredag 9 februari 2024

Sist jag skrev här hade jag lite vårkänslor -
det har jag inte nu!
Nej, det kom snö igen, och har varit ner mot 10 minusgrader.


Vackert med snön såklart,
men jag tycker vintern har varit lång och väntar verkligen på vår nu!


Rusning på fågelresturangen i morse!


Frostblommor på fönstren i morse.
Vilka konstverk..!





Bitande kallt  och knarrande snö under fötterna 
på dagens promenad.




Bara jag och hararna har gått/skuttat här..!

I går eftermiddag var jag på bio!
Mötte upp min syster efter att hon slutat jobbet, och så såg vi den här fina filmen:


Perfect Day´s,
av Wim Wenders.

En långsamt berättad film om Hirayami,
en 60-årig man som arbetar som toalettstädare i Tokyo.
Han bor ensam i en liten lägenhet, med sina böcker, musikkassetter,
 och sina väl ompysslade trädskott
 - som han samlat från parker där han brukar sitta och äta sin lilla lunch.
Han lever långsamt - tar vara på det som är,
och är mitt i nuet.
Njuter av musik (musiken i filmen spelar en stor roll!)
av vindens sus, trädens skuggspel,
solens strålar mot ansiktet på morgonen,
ja, han har förmåga att se på allt med kärlek och värme.

Man anar dock att livet inte har varit lätt för honom,
att han - liksom de flesta - har tunga bördor att bära.

Hela filmen är en varm hyllning till livet,
att upptäcka och glädjas åt det lilla och det enkla,
att se det vackra och att leva i nuet.

En  fin film, som gjorde mig glad och varm i hjärtat!

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Jag har sett liknade japanska filmer. Älskar dem. Även denna skulle jag vilja se. Ja du, vilken vinter vi fick!! Hoppas verkligen vi får en varm och tidig vår. Men OTROLIGA vackra bilder på froststjärnor och rosa blommor. Så läckert!

Nästa vecka ska jag till ögonläkaren och onkologen för svar. Är inte så orolig!

Må gott och KRAM! Anna

Mirre sa...

Ja, fick oxå vårkänslor ett tag. Men de försvann som du säger. Det sägs böi snö i veckan. Så fina fåglar och blommor du fotat. Må så gott