onsdag 14 februari 2024

 Mitten på februari,
och vintern håller sig kvar.
Hela världen var vit och frostig igår,
mot en blågrå himmel.
Så fint!


Utsikt från mitt köksfönster.
💙💙💙




Dagen innan snöade det rejält!





Idag rasar tung, blöt snö ner från taket med ett dån som får mig att hoppa högt!

Ena dagen snöfall och minusgrader,
nästa dag tö och plusgrader.
Upp och ner, fram och tillbaka.

Å, vad jag längtar efter att vintern ska ge med sig och att det ska bli vår!


Tänk när man kan plocka en stor bukett med vitsippor igen...

Ja, halva februari har som sagt redan passerat,
dags att skriva lite om de tre böcker jag läste i januari.

Årets första bok blev den här;

Snäcksamlarna


av Rosamunde Pilcher.

En bok som jag läste på åttiotalet, och tyckte mycket om!
Nu har jag läst den igen, den här 550 sidor tjocka romanen.
Risken med att läsa om favoritböcker är ju att de inte alls ger en samma känsla igen,
men det tycker jag verkligen att denna bok gör.
Vilken roman!

Jag försvinner i tid och rum och sveps med i denna varma och gripande berättelse 
om Penelope Keelings liv, både i romanens nutid
 (som är i mitten på 1980-talet) då Penelope är i 60-årsåldern, 
växelvis med tiden då Penelope var ung, under andra världskriget,
i  Cornwall, England.

En berättelse som är så varm och gripande,
omöjlig att inte tycka om!
 Det märks att det är en bok med flera år på nacken,
för den skriven med ett slags lugn över sig,
ingen stress!
Många detaljer, ingående och lockande beskrivningar av växter och trädgård,
mat, konst och inte minst fantastiska miljöbeskrivningar.
När jag läste den på åttiotalet var min dröm att resa till Cornwall och södra England.
Det blev aldrig så, men nu har den drömmen sannerligen väckts till liv igen!

En mycket bra roman!!!

Nästa bok fick jag låna av min syster som tyckte att detta skulle vara en bok som skulle passa mig:

Under Vintergatans alla stjärnor


av Camilla Davidsson.

Ja, visst gjorde den!
Jag gillade boken om Emma,som drabbas av utmattning 
och som ett led i att må bättre bestämmer sig för att vandra pilgrimsleden
Santiago de Compostela  i Spanien.

Jag tycker ju om resor, vandringar 
och vet hur läkande det är att vistas i naturen när man inte mår bra.
Det var intressant att följa Emmas vandring,
människorna hon mötte under vägen och som hjälpte henne.
Både med att orka gå hela den långa vägen,
och genom att stötta henne i hennes egna, inre resa till att leva ett annat liv.
Att kunna motstå stress, krav och prestation,
att vara i nuet, andas och verkligen njuta av livet

Jag har ju hört talas om dessa pilgrimsvandringar i norra Spanien,
och haft en bild av att man om man väljer att gå ensam så  ÄR man verkligen är helt ensam på dessa vandringar.
Det förvånade mig att det inte alls var så längs vandringsleden,
Emma mötte så många människor, och gick faktiskt nästan aldrig ensam.

Det finns fler böcker om Emma och hennes fortsatta liv,
och jag blir nyfiken på att läsa dem och få veta hur livet artar sig för henne.

Till sist en verkligt omtumlande roman,

När bergen sjunger


av Nguyen Phan Que Mai.

En oerhört gripande och på många sätt hemsk roman som utspelar sig i
Vietnam.
Jag tycker det är intressant att läsa böcker som utspelar sig i för mig främmande länder.
Som att få resa till ett annat land, en annan tid, en annan kultur.

Detta är en roman som innehåller mycket hemskheter, 
krig, brutalitet, så mycket sorg och smärta,
men den är också full av hopp, kärlek och glädje.

Boken följer en vietnamesisk familj genom 1900-talets krig och brutalitet,
främst genom flickan Huong och hennes mormor Dieu Lan.

Detta är en bok som alla bör läsa!
SÅ starkt och levande, en oerhört gripande bok om Vietnamkriget och hur det påverkade
en helt vanlig familj.
När jag var barn pågick Vietnamkriget för fullt,
jag har ju sett bilderna därifrån. Nu blev dessa bilder så levande, så nära inpå.
Och så fruktansvärda, liksom alla krig är fruktansvärda!
Det är obegripligt att vi människor aldrig lär oss:

"...hur man ska älska alla människor. 
Bara med kärlekens hjälp kan vi driva bort ondskans mörker från vår jord".

"Jag hade också tyckt illa om USA. 
Men genom att läsa amerikanernas böcker uppfattade jag andra sidor hos dem
 - deras mäsnklighet.  
Jag var på något sätt övertygad om att det inte skulle finnas några krig
 om människor bara kunde läsa varandras böcker
 och se skönheten i andra kulturer".

(citat ur boken)

Läs den!!!

1 kommentar:

Channal sa...

Hej Ninnie! Älskar dina fågelbilder! Här har du en till som längtar efter våren och vitsippor. Snart är vi där! Tack för boktips! Blev nyfiken på alla tre!

Må gott och KRAM! Anna