söndag 5 november 2023

 Allhelgona-helg.
Som började med sol!
Ja, i fredags lyckades solen tränga igenom molnen en stund på eftermiddagen.


Och jag gick upp på berget.



Långt därborta i byn ligger kyrkan.


Lärkträden bakom vårt hus lyser som guld!
Dagarna är korta, solen går ner tidigt.



I går, lördag, fick vi en dag med bara Sam!
Lillasyster Sally var lite sjuk och febrig,
och pappa Tobias hade jobbhelg.
Så då fick Sam vara med oss.
Så mysig!
Jag tror att Sam verkligen njöt av att få ha oss för sig själv.


Tänk att han blivit så stor, den här älsklingen.
5 år! 
Så klok, och vet så mycket.
En härlig pojke, väldigt känslosam - och full av funderingar.

Ja, vi fick en lördag full av glädje och solsken,
trots att det var grått och trist ute!

Spelade spel...


Lekte med legot...
Sjörövarbåten som kusin Vilmer byggt när han var här.




Äta måste man ju också.
Sam åt massor av köttbullar!
Ja, det blev tummen upp för dagens lunch!

Lite senare på dagen åkte vi i farfars nya bil
(hämtad från bilfirman i onsdags)
till stan och den stora kyrkogården där.


Så vackert med alla ljus.
Det var lite råkallt på eftermiddagen,
och det kom rök ur munnen när man andades.

"Titta! Jag är ju en drake!" sa Sam.
"Det ryker ur min mun"!


Kyrkogården är stor, och när det är Alla Helgons Dag får man inte köra bil här inne.
Tur att vi har en liten paraply-vagn i bagaget..!
Och när inte lillasyster Sally är med får ju Sam åka i den, 
vilken lyx!


Vi tände ljus hos min syster Liselott.
34 år sen hon lämnade oss...


Vi var hos Sams storebror dagen innan,
på kyrkogården här i byn.
Han som skulle varit 6 år i år, om han fått vara här hos oss.
Lille Louie.
Jag tänker att han sitter i min älskade farmor Stinas knä och mår bra där uppe i himlen.

💕

2 kommentarer:

Channal sa...

Kära Ninnie! Dina vackra naturbilder berör mig verkligen. Älskar ditt berg! Så mysigt att kunna få rå om ett barnbarn i taget. Det är guld värt! 5 år är en jättemysig ålder, samma ålder som min Alma. Fy vad åren går. Är det sex år sedan Louie blev en ängel. Han sitter absolut i farmor Stinas famn. Din syster, lika gammal som jag. 1989 fick jag min Ida, 34 år sedan. Så tragiskt att din syster gick bort så ung, bara 26 år. Allhelgonadagen är en fin dag tycker jag. Även om de saknade är med oss alla dagar.

Varm KRAM! Anna

Marie Karlsson sa...

Så sorgligt att läsa om din syster att dö så ung samt även att lilla Louie också då ett änglabarn. Men så fint att besöka vid graven. Mysigt att spela mix max med barnbarnet och 5 år brukar kunna vara en mysig ålder.