fredag 24 februari 2023

 I går fick jag en födelsedagspresent av min syster.
En överraskningsutflykt,
som ledde till Göteborg 
och ett besök på Göteborgs Konstmuseum!



Här visas just nu och några dagar till en utställning om den finske konstnären 


Det var en fantastisk upplevelse att få se hans otroligt detaljrika och vackra målningar,
och få höra om hans liv och verk.
Många av hans målningar har man ju sett,
men jag visste inte mycket om konstnären.
Så,
 här kommer en massa bilder från utställningen:




Det här är Edelfeldts yngsta syster, han hade fyra yngre systrar.
Jag tycker att hon ser ut som vår Lilly!



Många målningar som man känner igen, som dessa till exempel.




Den här målningen fick Edelfeldt medalj för,
"Ett barns likfärd". 



Men den sorgliga tavlan var svår att sälja,
så han målade en annan, som var lättare att få såld:

Dopfärd





Jag blev så imponerad av hans otroligt vackra, levande och stämningsfulla kvinnoporträtt.




Både unga, vackra modeller och gamla (och vackra!) kvinnor.



Vi gick även runt lite och tittade på andra konstverk.
Göteborgs konstmuseum är väldigt vackert,
med så många fina verk.






Väldigt nöjd med min födelsedagspresent!
Tusen tack, Malin!

2 kommentarer:

Malin sa...

Vilken fin dag vi hade!

Anonym sa...

Hej Ninnie! Vilken fin present och vilket vackert museum! Otroliga målningar!

KRAMAR Anna