tisdag 24 januari 2023

 De två sista böckerna jag läste 2022 var de här:


En bättre människa
av Eli Åman Owetz.
Detta är den tredje boken jag läser av denna författarinna,
och jag tycker så mycket om dem!
Hon skriver om vanliga människor och vanliga liv,
på ett lättsamt och inkännande sätt.
Alla hennes böcker kretsar kring människorna i en liten fiktiv ort i Roslagen.
Karaktärerna man möter är återkommande,
men alla böcker har olika huvudpersoner.

Hennes romanen är alla fyllda av värme, humor och glädje
men också bekymmer, sorg och tvivel.
Jag njuter av att läsa den här boken,
liksom de andra jag läst.
Den här är dock mindre förutsägbar,
med ett slut som var lite oväntat.

Härlig läsning som man blir varm i själen av!


Ellens val - Kärleken
av Helena Dahlberg.

...är även den en bok i en romanserie.
Dessa böcker handlar om bondflickan Ellen som reser till staden för att studera.
Detta är andra delen, den första läste jag för ett tag sen,
HÄR skrev jag om den.

Jag tyckte lika mycket om den här boken.
Lättläst och fångande skriven,
där man får ta del av Ellens liv i början på förra århundradet.
Att börja studera var ju långt ifrån självklart för en flicka uppväxt på bondgård.
Boken är skriven på ett lättläst och medryckande sätt 
men med ett historiskt perspektiv där man får en inblick i klasstillhörighet
och inte minst kampen för kvinnors jämställdhet.

Bokens titel "Kärleken" tycker jag inte anspelar lika mycket på den romantiska kärleken
utan kanske ännu mer på kärleken till böcker, till livet och kampen för lika rättigheter.

Kommer att läsa de följande delarna i denna serie också!

2 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Tack för boktipsen. Låter som typiska "Hanna-böcker".

Channal sa...

Tack för boktips... just nu har jag ingen energi att läsa. Brukar lyssna på bok när jag sitter i bilen.

KRAMAR Anna