måndag 12 september 2022

Hösten är här.
Trädens blad börjar ändra färg, luften är klar och friskare,
 lättare att andas.
Även om solen värmer och det är lika varmt som en sommardag
 så är värmen annorlunda.
Lättare, inte så påträngande.
Solljuset är mildare.
Ja, de här första höstmånaderna tycker jag om!
Men sen, 
när mörkret mer och mer tar över,
alla färger försvinner och blir grått och brunt...
Det längtar jag inte efter.
Men just nu är hösten härlig!

Jag gick upp till mitt "trösteberg" i fredags eftermiddag.
Å, jag älskar utsikten här uppifrån!



Där nere är mitt hus där jag bor,
och "min" sjö.
Tröstevackert, eller hur?

Sen gick jag ner till sjön, 
bort till badklippan och tog ett dopp i det ljumma vattnet.
Underbart!!!




Långt där borta är stranden nära mitt hus.

Här inne i skogen märks det att sommaren givit sig av.




Fredag kväll.
Det var lite ruggigt och kallt.
Då tände vi vår braskamin för första gången!
Fredagsmys!!!


Höstbuketter från min trädgård i vaser överallt inomhus.
Det blommar för fullt fortfarande!




Utsikt från vårt köksfönster, en kväll i förra veckan.
Mina dahlior blommar som galningar!!


Lördag.
Då var jag på bio!
Det var minsann längesen sist.
Vi såg filmen "Där kräftorna sjunger".


Boken har jag läst, och tyckte den var väldigt bra.
HÄR skrev jag om den.

Filmen var också bra, 
väldigt gripande och vackert filmad.
Jag var överväldigad precis efter att vi sett filmen,
men nu efteråt kan jag nog ändå tycka att den inte var lika bra som boken.
Jag saknade närheten till naturen, fåglar och insekter som var en så stor del i Kyas liv.
Men helt klart en väldigt bra och berörande film!
Och så mysigt att gå på bio en lördagseftermiddag, 
tillsammans med min käraste syster!

Söndag
Sent på eftermiddag tittade solen fram efter en annars ganska mulen dag.
Vi höll på att göra i ordning i vårt garage.
Det ska målas, och vi (N) ska bygga en vägg så att vi får ett separat förråd.
Inför det behöver vi röja lite, sortera alla saker vi har ställt in där vid flytten m.m.
Men när vi såg att solen sken ute, 
så åkte vi ut på sjön med båten istället.
Fiskade lite, 
bara njöt av den här fantastiskt vackra kvällen...
💙



Tacksam över att få bo här!
💙

2 kommentarer:

Bosse Lidén sa...

Vilka fina foton du tar. Låter mysigt att ha ett "Trösteberg". instämmer i dina åsikter om höstens fördelar och nackdelar. Jag skrev också en bokrecension på min gamla blogg om den boken, som givetvis fick högsta poäng. Min fru var och såg filmen för någon vecka sedan och tyckte också att den höll hög klass. Det måste vara svårt att göra en film byggd på en sådan högklassig roman.
Just nu vräker det ner utanför mitt fönster i Visby.
M v h
Bosse

Channal sa...

Tack för dina underbara bilder! Du bor på ett smultronställe! Nu är hösten här... men inga gula löv ännu. Förstår att du älskar ditt Trösteberg! Fantastiskt utsikt!

Håller med dig om SD... som en tung sur yllefilt över axlarna!

KRAMAR Anna Channal