torsdag 28 april 2022

Läsa böcker, det tycker jag om! 
Och passar fint att ägna sig åt när man är hemma för att vila.


Här är de senaste böckerna jag läst.

Renoveringsobjekten
av Eli Åhman Owetz

Å, vilken mysig, varm och underhållande bok! 
Blir glad och varm av att läsa den här.
Karaktärer som man inte kan låta bli att tycka om,
en bok som är känslosam och positiv,
med fina miljöskildringar.
Jag har läst hennes tidigare bok Brevvännerna,
- som jag skrev om HÄR -
detta är en fristående fortsättning på den romanen.
Skriven i samma anda;
 med värme, hjärta och själ. 
LÄS!

En sång för dig
av Marc Levy.

Även den en bok av en författare jag läst tidigare, 
dock tyckte jag nog bättre om de två tidigare jag läst.

Denna boken handlar om kärlek som är starkare än döden,
och om en komplicerad far - son relation,
 berättad med både känsla och humor.
Även den här boken, liksom de tidigare,
innehåller vackra teckningar mellan varje kapitel.
Det gillade jag!
Huvudpersonen är pianist,
och jag letade upp och lyssnade på musikstyckena som nämns 
vilket gav en extra dimension till berättelsen.

Till sist en bok som jag gillade väldigt mycket!

En doft av apelsin
av Joanne Harris.

Detta är en bok som har några år på nacken, (2001)
jag fick den av min svägerska när hon rensade i sin bokhylla när hon flyttade.

En fantastiskt skriven bok,
 vacker, poetisk och välskriven.
 Jag ville aldrig att den skulle ta slut!

Det är en väldigt mörk historia, men berättad med så mycket känsla och värme.
Så här beskrivs handlingen på Bokus:

Dunkla händelser, kärlek och svek 
finns nerskrivna i den hemliga receptsamling och dagbok 
som är Framboise Simons enda arv från sin mor.
 Boken har hon med sig när hon under falskt namn återvänder 
till sitt barndomshem i den lilla byn vid Loireflodens strand där hon startar ett crêperie.

Ingen i byn vet vem den mystiska änkan egentligen är,
 men ju mer hon fördjupar sig i moderns dagbok
 desto klarare träder bilderna fram av en tragisk barndom i krigets skugga 
och de dramatiska händelser som ännu ger återklang i byns dagliga liv. 
Och snart hinner det förflutna i kapp...

Joanne Harris skriver med ett intensivt och myllrande språk. 
Mat har en stor del i berättelsen,
och hon får dofter och smaker att bli så tydliga.
Jag gillade också att huvudpersonerna i boken bar namn efter frukter och bär:
Huvudpersonen Framboise (hallon), 
hennes syskon Cassis (svarta vinbär) och Reine-Claude (en äppelsort) 
samt Framboises döttrar:
Noisette (hasselnöt) och Pistache (pistage).

En riktig fransk pärla!


Ja, jag har alltid varit en bokmal!
När jag rensat bland saker på vinden hittade jag de här:
 listor på böcker jag läst som jag skrivit en gång... 
Och kolla, jag läste ut en bok på en eller ett par dagar!!
Jaa, m å n g a böcker bar jag hem från biblioteket inne i stan.





Boklistor, vilket jag ju har fortsatt med..!

En annan meditativ sysselsättning jag ägnat mig åt är att 
måla!


Ja, det är väldigt skönt att måla och lyssna på musik...
Snart är skåpet färdigmålat, 
och jag blev väldigt nöjd!
 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så kul med boklistorna! Minns hur jag skrev med tusch i olika färger som du gjorde. Jag skrev så i min låsta dagbok. Tack för boktips och skönt att kunna koppla av med en bok!

KRAMAR Anna

Från Glam till Damm sa...

Underbara boklistor! Älskar sådant. Ja, att läsa kan vara så avkopplande. Man får liksom fly sitt eget liv en liten stund och leva i bokens verklighet.

Vilken vacker tapet jag skymtar där till höger i bilden.

Ha det gott och hoppas att du kan vila i massor :-)

Varm kram, Anneli