torsdag 26 augusti 2021

Sex böcker 
har jag läst denna sommar.

Sommar och semester är ju lästid för mig.
Jag vaknar tidigt, tänder min lilla läslampa  och läser.
I lugn och ro, så härligt.

Den sista jag läste ut var den här;

Systrarna från Toscana 


av Lori Nelson Spielman.

Min syster gav mig den här boken, och rekommenderade den varmt.
Och jag kan bara hålla med - vilken underbar historia!
Den började lite segt och jag undrade om jag verkligen skulle tycka så bra om den.
Men den växte ju mer jag läste, och blev till en underbar och mycket känslofylld bok.
Jag tyckte mycket om bokens tre huvudpersoner, 
 speciellt Poppy -den gamla damen.
Jaa, en helt ljuvlig bok som tog mig med till Toscnans böljande kullar, 
de vackra kanalerna och gamla husen i Venedig 
och sist men inte minst den otroligt vackra Amalfikustens små städer Ravello och Amalfi.
Och å, vad jag längtar tillbaka dit!
Boken är fylld av känslor, och har ett viktigt budskap
-nämligen att tro på sig själv, våga vara den man är och se livet från den ljusa sidan.
Jaa, en bok som jag verkligen tyckte om!

Det var roligt att läsa en så härlig bok efter att ha läst den här;

Lily och bläckfisken


av Steven Rowley

För den här boken var raka motsatsen.
Tragisk och ledsam, om en ensam och allt annat än positiv man och hans hund Lily,
Hunden Lily blir sjuk och dör i slutet av boken.
Detta var en mycket underlig bok - jag förstod mig faktiskt inte alls på den.
Jag gillade inte heller Ted -huvudpersonen i boken.
Han var självupptagen och ganska underlig.
Ja, hela boken var väldigt konstig -
inte alls vad jag väntade mig.

Nej, läs inte!
(Tur att det var en tunn bok...)

Innan ni tog oss


av Lisa Wingate

är en mycket stark och gripande bok om en syskonskara som blir bortrövade till ett barnhem, 
och därifrån placerade i olika familjer och skilda från varandra.
Boken har verklighetsbakgrund, 
då den är baserad den amerikanska kvinnan Georgia Tann som drev ett barnhem i Memphis.
Hennes affärsidé var att kidnappa barn och sedan sälja dem till rika familjer över hela USA.
Det är känslosamt och hjärtskärande, 
men också så fängslande berättat att jag fångas från första sidan av den här boken.
Språket är målande och inlevelsefullt och berättat ur ett av barnens jagperspektiv; storasystern Rill.

Det här är en bok som jag rekommenderar varmt!

 Även nästa bok kan jag verkligen rekommendera:

En halv värld bort


av Mike Gayle.

Bokens framsida ger intrycket av detta är en lättsam feelgood-roman,
men jag tyckte den var mycket mer än så.
Boken handlar om två syskon som skiljs åt som barn och växer upp under helt skilda förhållanden 
- som i två olika världar om än i samma stad.
Som vuxna möts de igen, och det hela blir till en fin berättelse om syskonskap,
familjeliv och att vara förälder,
om vänskap, om möten och avsked i livet...
En varm, vacker och mycket berörande bok.
Läs!

Isabel Allende är en känd författarinna som skrivit många böcker.

Långt bortom havet


är  hennes senaste bok, och den andra som jag läst av henne.
Och jag tyckte mycket om den!

I den här boken - liksom i den andra jag läst av henne - finns mycket  historiska fakta med,
vilket jag tycker är mycket intressant.

Berättelsen börjar i Katalonien, Spanien 1939 då det unga paret Roser och Victor måste fly undan den spanske diktatorn Franco.
De tar sig till Chile där de bygger upp ett nytt liv, Victor arbetar som läkare och Roser är pianist.
Man för följa dem under ett helt liv, och parallellt med deras livshistoria får man också följa Chiles politiska historia. Under militärkuppen i Chile på 70-talet måste paret fly igen.

Det är en fin roman om  kärlek -
 inte om förälskelse och passion utan istället den starka kärleken som byggs upp under ett helt liv.

Jag gillade också de historiska inslagen.
Speciellt det som utspelade sig i Chile när jag var barn.
 Jag känner till namnen på de historiska personerna har ett visst hum om vad som hände eftersom  
det ju var stora omvälvande händelser. 
Det var mycket intressant att få veta lite mer.

Jag vill absolut läsa mer av Isabel Allende - ska försöka få tag på hennes mest kända roman 
Andarnas hus.


En helt annan sorts roman är den här lilla pärlan:

PS från Paris 


av Marc Levy.

En härlig och underhållande roman som utspelar sig i Paris,
med charmiga karaktärer, romantik, förvecklingar och målande beskrivningar från underbara Paris!
Ja, jag kände mig verkligen förflyttad hit när jag läste om filmstjärnan Mia och författaren Paul 
i denna härliga och sprudlande historia.
En lättläst liten pärla!

Ja, det var årets sommarläsning.

Just nu läser jag en annan favoritförfattare,
Elena Ferrante: De vuxnas lögnaktiga liv.
Jag har inte hunnit så långt än, men jag gillar det jag läst hittills!

2 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Tack för tips! Jag läser sällan, men gillar egentligen att läsa. Har inte läst någon av dessa.

Channal sa...

En halv väg bort tyckte jag mkt om! Lika så Ps från Paris. Isabel Allende var länge sedan jag läste något av henne. Blev nyfiken på dem alla som jag inte har läst. Tack för tips! Själv är jag snart klar med Lucinda Rileys fjärde bok om de sju systrarna, Pärlsystern - SÅ BRA!!

Trevlig helg och Kram! Anna