tisdag 15 februari 2022

Regnet det bara öser ner...
☂☂☂
Flera dagar nu med regn, regn, regn. 

Inte så inbjudande att ge sig ut,
men istället kan man ju passa på att mysa inomhus med en bra bok!
Till exempel en av dessa?

Hittebarnet


av Stacey Halls

En historisk roman som utspelar sig i London på 1700-talet.
Den unga Bess arbetar som räkhandlare tillsammans med sin far.
Hon blir gravid, men tvingas lämna bort sitt nyfödda barn till ett barnhem,
Sex år senare kommer hon för att hämta sin dotter igen, 
men får då veta att någon hämtat hennes barn i hennes namn, 
redan dagen efter att hon lämnats på barnhemmet.

Det här blir till en mycket gripande historia om Bess kamp för att hitta sitt barn igen.
Jag känner mig förflyttad  i tid och rum, 
författaren kan verkligen måla upp en levande bild av både miljöerna och människorna i 1700-talets London.

En mycket fängslande och välskriven berättelse om en av de största drivkrafterna i livet,
en förälders kärlek till sitt barn.
En historia som är tragisk, mörk och full av elände och fattigdom
men också genomsyras av stark kärlek och mycket hoppfullhet.
 
Stort LÄS på den!

 Nästa lästips är den här boken:

Klar himmel


av Kristin Fägerskjöld

Detta är en bok som utspelar sig under andra världskriget.
Man får följa tre kvinnor vars liv på något sätt är sammanlänkade,
på vilket sätt får man klarhet i till slut. 
Berättelsen utspelar sig både i Sverige och i England,
och vissa kapitel utspelar sig också i nutid.

Jag har ju läst flera böcker som utspelar sig under denna tid,
och var lite tveksam till att läsa ännu en bok i detta ämne.
Men jag tyckte mycket om den här boken, 
den känns levande och äkta och beskriver så bra kvinnornas roll under den här tiden.  
Den stora oron och ovissheten de tvingas leva med,
både för männen ute i kriget, världsläget och kampen för att klara av att leva under knappa 
förhållanden.

En bok som är fängslande, trovärdig och välskriven.

Läsvärd!

Så, 
det blev lite lästips i regn och ruskvädret!

Imorgon är jag ledig,
 och då tänkte passa på att fylla år, 
😉

1 kommentar:

Channal sa...

Hittebarnet tyckte jag också om. Vilken historia! Klar himmel ska jag lägga in på min läslustlista!

KRAMAR Anna