söndag 26 december 2021

Bilder från
Julen
Vi hade en lugn och skön julafton hemma hos mina föräldrar,
bara jag och N och min syster.


Solen sken från en klarblå himmel, snön gnistrade.
Vilket julväder!


Min mamma hade lagat massor av god julmat, precis som hon brukar.



Julgranen på sin vanliga plats
och tomtar överallt.


Tomteparaden på matsalsbordet,
på fina julduken som min mormor broderat en gång för längesen.
Å, jag älskar dessa små fina porslinstomtar!
Så länge jag kan minnas har de stått såhär i ring på finbordet i vardagsrummet på julen.


Efter kaffet på eftermiddagen när det började mörkna så åkte vi hemåt.
När vi kom hem var det beckmörkt.


Vi  tände alla ljus och så åt vi lite plockmat och goda ostar.
Sen spelade vi spel och lyssnade på julmusik.


På juldagen var det fullt hus här hemma!
Alla barnen och barnbarnen var här,
och den lille hundvalpen Alfons!


Vilken lycka att ha alla samlade!
💗
Vi åt min julbuffé.
 Jag hade gjort en med lite mindre kött, istället mera fisk och vegetariskt.
Det blev gott och alla åt mycket mat!

Och sen kaffe, mjuk lingonpepparkaka,
julkola, pepparkakor och 
choklad!


Sally älskar choklad!

Sen kom det två små julenissar
och delade ut julklappar till alla barn.



Tack för hjälpen, mina finaste små nissar!

Full rulle med att öppna alla spännande paket sen!




Minsta lilla fick allra största paketet...




Två av kusinerna;
Lilly, 6 år och Sally, 1 ½ år.


När barnen öppnat sina presenter spelade vi vuxna julklappsspelet.
Och de små spelade spel de fått i julklapp... 
eller mumsade  chips och tittade lite på tv.


Vilmer var förtjust i lille valpen,
och jag tror det var ömsesidigt!


Vi hade lite funderingar på hur det skulle gå för lille Alfons,
med allt stim och stoj som blir med alla barn och vuxna -
vi var tretton personer här.
Och hur skulle  våran lilla kattfröken reagera på att ha en hund i huset..?
Men det gick så bra!
 
En härlig underbar dag med alla våra kära!
💖

Idag har vi varit ute i det fantastiskt fina vintervädret.
Sol från en klarblå himmel, -12 grader kallt.
Vilken dag!


Vi åkte till sjön Mogden, 
och så gick vi de knappt 8 km runt sjön.



💙  Såååå fint!!!  💙




Vid Säby Gård.




Skinkmackor och kaffe, lussekatter och varm glögg.
Aldrig smakar det bättre än utomhus!





Vi kom tillbaka till utgångspunkten 
precis innan den lågt stående midvintersolen gick ner bakom träden.


Så tacksam för en härlig julhelg!
Snö, kyla och solsken - när hade vi sist så vackert julväder?!?

I morgon är det måndag, och jag ska jobba igen.
Det känns ju inte så roligt...
men jag ska bara jobba två dagar sen är jag ledig igen över nyårshelgen!

2 kommentarer:

Channal sa...

Åh vilken mysig och vacker jul ni fick! Så många sötnosar och hundvalpen är ju gosegos gullig! ÄLSKAR ALLA små tomteljusdtakar i porslin. Har två av dem. Skulle gärna vilja ha allihopa där på bordet.

God fortsättning och Kram! Anna

Från Glam till Damm sa...

Hej Ninnie,

Härliga bilder från julen och på familjen. Så mysigt ni har haft det.

Vackra bilder från sjön och naturen. Här har skridskoklubben plogat upp en bana på isen där man kan ta sig en tur på flera kilometer. Dock -14C idag så det blir bara en rask hundpromenad.

Jag vill också säga: Tusen tack för dina kommentarer hos mig. Jag blir så glad.

God fortsättning önskar jag dig och din familj!

Kramen,

Anneli