torsdag 17 juni 2021

Vilken sommardag!
29 grader varmt när jag åkte hem från jobbet klockan 17.30,
varma vindar och solsken.
Trött såklart, efter en lång arbetsdag,
men å så härligt att det är sommar!
Och snart semester.
Fast det är fyra veckor kvar,
det känns som en väldigt lång tid!
För å, vad jag längtar efter ledighet.
Är trött och sliten, och behöver verkligen semester...
Men snart så!

Sommarblommorna har tagit fart ute.

Vår altan är full av blommor nu,
jag älskar att omge mig med blommor -
vill har massor av blommor och grönt att titta på.



Den gröna växten är faktiskt en julstjärna -en som hade aprikosfärgade blommor -
som jag haft kvar sen i julas.
Den har vuxit sig väldigt stor inne, men nu har den fått komma ut.




Pelargonior...
Jag har flera stycken som jag haft i många år. 
De övervintrar i garaget och sen får de komma ut på altanen på sommaren!

Och här är ett av mina palettblad, som jag trodde dog i vintras.
Jag ställde in det lessna  trädet i tvättstugan.
Men där tog det fart igen och växte så det knakade.
Nu är den jättestor!


I den stora svarta krukan har jag en klöver 
som jag köpte på Botanisk Have i Köpenhamn för flera år sen.
Den vissnar ner helt och hållet på vintern, då den får vintervila i garaget.
Sen på vårkanten planterar jag om den, och som ett mirakel börjar den växa upp ur jorden igen.
Med åren har den blivit väldigt stor!


Det spirar i rabatterna också.

Blågull...


och små söta nävor.



Stjärnflocka i olika färger



 Vit rosenskära som jag köpte på handelsträdgården i söndags
 och planterade i en kruka vid växthuset och pallkragarna.



Där bakom skymtar gräslöken som blommar så fint!



Och i växthuset är tomaterna på gång!




Jordgubbarna är också på gång!
undrar om de hinner bli röda till midsommar?




Och här i ett annat hörn av vår lilla trädgård är dessa skönheter fulla med knoppar,
pionerna!


Å, vilken underbar sommarkväll!
Men det är inte så skönt att vara här ute, för vi har m a s s o r av mygg!
Ja, det verkar vara ett riktigt myggår i år, 
och eftersom vi bor nära en å,
 så jag tror vi har extra mycket mygg.


Underbara sommar!

2 kommentarer:

Channal sa...

JA!! Underbara sommar! Snart har dina fyra jobbveckor sprungit förbi! Igår hade vi 34 grader varmt! Det var lite för varm tycker jag. 27 är perfekt! Så fint det blommar hos dig!

KRAMAR Anna

Freedomtravel sa...

Vilken vacker blomsterprakt! Sommaren är helt fantastisk!