torsdag 12 november 2020

När jag var ledig förra onsdagen ägnade jag tid åt att läsa i lugn och ro.
Läste ut den här:

Hennes gröna ögon

av Anne Liljeroth.

Beskrivning av handlingen från Ad Libris:

Isabelle har alltid fått höra att det är hennes gröna ögon som gjort henne onormalt känslig. En skörhet hon ärvt av sin förtegna mor och som gjort att hon valt ett stillsamt liv. Men ensamheten tynger henne allt mer. När Isabelle en dag möter Margareta snubblar hon över en familjehemlighet, och börjar söka efter ett större sammanhang. Vad är det hennes mamma så förtvivlat försökt dölja? Och varför har hon ingen kontakt med sin släkt? Isabelle blir besatt av att få veta vem hon är och vad hon bär på.

Hennes gröna ögon är en berättelse om att vara annor­lunda, om ensamhet och längtan efter gemenskap. Om att vara känsligare än andra - om att ha väldigt gröna ögon.

Å, vad jag tyckte om den här boken!
En mycket fin berättelse om Isabelle som är ensam, 
lite annorlunda och väldigt känslig.

Jag fastnade redan från första sidan,
 bar med mig berättelsen i mina tankar även när jag inte läste,
längtade efter att läsa mer!

Jag känner verkligen med Isabelle, speciellt hennes drag av högkänslighet. 
Oförmågan att hålla distans till både sin egna och andras känslor,
och den där känslan av att vara annorlunda och känna för mycket - 
det känner jag så väl igen mig i.

Boken är välskriven, vackert berättad och innehåller både mystik och spänning.
 En bok som jag varmt rekommenderar!


Nu håller jag på med den här boken:
 

En härligt mysig bok som man blir på gott humör av!

Inga kommentarer: