söndag 17 maj 2020

Det luktar bullar i hela huset,
mmm...!

En lugn och mysig helg har vi haft.
Men kall...vart är vårvärmen?!?
Längtar verkligen efter lite varma vindar istället för iskalla  nordanvindar med lite snö i.
Hu!

I går var nästan hela gänget här-
J och Vilmer o Lilly,
och så E och A.

Mysigt!
Det var som sagt svinkallt ute, 
och blåste halv storm,
så vi fick hålla oss inomhus.
Äta middag,
fika lite,
spela spel och bara mysa.
Fin dag!



Idag har vi gjort i ordning våra små växthus,
och jag planterade ut tomatplantorna i det ena.
Hoppas det inte är för kallt...


Det blommar i rabatterna ute , trots kylan.

Sen bakade jag bullar!
Det var väldigt längesen jag gjorde det,
inte sen före jul tror jag då jag bakade lussekatter.
Så mysigt när det luktar nybakta bullar i hela huset,
mmmm...


Bullarna blev supergoda!
Bakade på dinkelmjöl och med en 
 fyllning av dadlar och massa kanel.
Mums!


Här kommer receptet,
de blev goda!

DADELBULLAR
50g jäst
5 dl mjölk
150g smör
1 msk kardemumma
1 tsk vaniljpulver
1/2 dl rårörsocker
9 dl dinkelmjöl
5 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. 
Värm mjölken fingervarm tillsammans med kardemumman och vaniljpulvret. 
Häll i hälften av mjölken med jästen och blanda runt tills jästen smält. 
Tillsätt resten av mjölken, smöret, rårörsockret och saltet och blanda runt tills allt har lösts upp. 
Blanda i dinkelmjölet, och sist vetemjölet. 
Jäs 1 timma under bakduk. 

Dadelfyllningen:
100g rumsvarmt smör
150g dadlar, utan kärnor
0.75 dl vatten
3 msk kanel

Blötlägg dadlarna i vattnet ca 2 timmar. 
Mixa  sedan dadlar, vattnet, smöret och kanelen till en len kräm.


Baka ut bullarna,  låt jäsa 45 min till 
och pensla sedan med ägg och strö över sesamfrön.


Här ligger en som är expert på att mysa...

Inga kommentarer: