onsdag 30 oktober 2019

Ett par utlästa böcker!
Precis innan jag åkte på semester till Menton läste jag ut del tre i Elena Ferrantes Neapelkvartett;

 Den som stannar, den som går.

Den här boken tyckte jag inte var lika bra som de tidigare,
men trots det är det en bok som suger tag i mig.
 Efter att ha läst de två tidigare (och sett serien på HBO) är det lätt att leva sig in i dessa kvinnors liv,
trots att jag inte alls egentligen känner så stor samhörighet med dem.
Kanske beror det på Ferrantes skickliga sätt att skriva.

Elena och Lina, böckernas två kvinnliga huvudpersoner,
har nu blivit vuxna, men är fortfarande unga kvinnor.
De lever två helt skilda liv, och på olika platser i Italien,
men är ändå starkt knutna till varandra.
Tiden är nu sent 60-tal och tidigt 70-tal,
och mycket av berättelsen kretsar kring den tiden med ett politiskt oroligt Italien,
studentrevolter och klasskillnader.
Det blir lite väl mycket politik i mitten av boken tycker jag 
- en ärlig och brutal beskrivning av maktkamp,
 rivalitet, kvinnokamp och klasstillhörighet 
och hur det är att vara kvinna, maka och mor under den här tiden.

Men trots det så kan jag inte annat än imponeras av den här boken också, 
och ser fram emot att läsa den fjärde och sista delen som ligger i min bokhylla och väntar. 
Men den får vänta ett tag till, 
måste ha lite andrum emellan dessa böcker!


Under tiden jag var på semester läste jag en helt annan typ av roman,
nämligen den här:

Och sen var hon borta,
av Lisa Jewell.

Så här beskrivs romanen på bokens baksida:
Ena stunden var hon där. Och sen var hon borta. För tio år sedan slogs Laurels liv i spillror. Hennes femtonåriga dotter Ellie försvann spårlöst och hittades aldrig. Laurel har aldrig givit upp hoppet på att hitta Ellie, men när hon en dag träffar en karismatisk man blir hon handlöst förälskad. När hon därefter träffar mannens nioåriga dotter, hoppar Laurels hjärta över ett slag. Den lilla flickan är nämligen oroväckande lik Laurels sedan länge försvunna dotter. Vad hände egentligen med femtonåriga? Finns hon fortfarande kvar i livet? Och sen var hon borta tar brittiska författaren Lisa Jewell ett rejält kliv från spännande relationsromaner till en fullblodad thriller. Denna pulshöjande deckare har toppat listorna i England och hyllats av recensenter.
Det här är en spännande bok, som är svår att släppa.
Det är en grym historia, med många överraskningar och oväntade vändningar.
Lisa Jewell skriver medryckande, och man vill hela tiden läsa mer för att få klarhet i vad som egentligen hände.
Trots att egentligen är en ganska osannolik historia som så sakteliga rullas upp
så är det är välskrivet och jag känner verkligen med huvudpersonen.

Jag kan tänka mig att läsa fler böcker av denna författare!

1 kommentar:

Channal sa...

Har läst böckerna! Tummen upp för dem. Just nu letar jag något nytt! Finns så många böcker jag är sugen på.

KRAM Anna