torsdag 22 januari 2009

Jag håller på att inskola en liten flicka på förskolan, som precis fyllt 1 år. Hon har inte lärt sig gå än, hon kryper. Det har gått jättebra, mamma/pappa var med den första veckan, men nu lämnar de henne och hon protesterar inte. Hon kommer gärna i min famn på morgonen.

Men hon är så allvarlig, den lilla tösen. På sin höjd att hon dragit liiite på munnen någon enstaka gång. Och håller sig helst intill mej.
Men så idag, den åttonde dagen vi träffas hon och jag...
då kryper hon modigt iväg in i det andra rummet, det där rutchkanan står. Jag ser inte först att hon försvunnit, pratar med ett annat barn just då. Förstår dock att hon är i det stora rummet, och där är hon mycket riktigt- på väg mot rutchkanan. Jag säger "Lovisa, var är du?"
Då stannar hon upp, vänder sig om och hennes lilla allvarliga ansikte spricker upp i ett härligt leende, ögonen glittrar och hon säger något på sitt babyspråk. Underbart!!!!
Resten av dagen är hon frikostig med både leenden, upptäckarglädje och babypladder. Ljuvligt!

För övrigt har det varit en intensiv dag på förskolan, jag är trött och jätteglad att det är fredag i morgon!

(Bild lånad på nätet, det är INTE Lovisa!)

7 kommentarer:

Pumita sa...

Vad härligt att hon kände sig trygg till slut och ville vara med och leka! Då känner man sig nöjd som personal kan jag tänka mig.

Marie sa...

Ett barns leende - det kan verkligen förgylla en dag. Kram

Anonym sa...

Så härligt! Såna gånger känns det som man skulle jobba på dagis ;)

Della sa...

Det låter jättehärligt!

Tuvstarr sa...

Jag tänker att det kan vara jobbigt med flera småbarn omkring sig hela dagen. Kul att det finns den lilla tjejen i din grupp, så får du ett varmt leende då och då.
Ha en skön helg.

Ninni sa...

Vad skönt att hon börjar trivas och känna sig trygg. Det måste kännas fint för dig som har ansvaret för henne. Du har lyckats!
Hoppas helgen blir skön och vilsam!
Kram Ninni

Anonym sa...

Åh! berätta mer om dina barn på jobbet! Det är så roligt! //Frida