torsdag 30 maj 2024

 Förra veckan var jag iväg på en 
blomster-och konstresa tillsammans med Malin, min blommiga syster!
(ja, hon älskar blommor! Och konst)

Vi körde ner till Helsingborg i Skåne,
där vi hade bokat tre nätter på Hotell Mollberg på Stortorget mitt i stan.
Ett ståtligt gammalt hotell. Ja, faktiskt Helsingborgs äldsta.
Hotell Mollberg har funnits här sen tidigt 1800-tal, 
och innan dess har här funnits gästgiveri så långt tillbaka som 1300-talet!


Numera ser hotellet ut såhär.
Vi bodde i hörnrummet, längst upp till vänster.
Ett tjusigt, stort och bekvämt rum med utsikt över Kärnan.


Pampig entré!



Vi kom hit framåt eftermiddagen och efter en stunds vila på det svala hotellrummet så
 åkte vi en bit utanför stan, längs havet, för att äta middag.


Härligt att sitta här på kvällen vid havet och äta!



🩵 Havet ändå..! 🩵




Dagen efter styrde vi kosan mot 
Sofiero slottsträdgård


- dags att se på blommor!
Och här kommer därför en massa blombilder..!


Rhododendron och azaleor i full blom!



Wow!
Vi möttes av en explosion av färger!!!







Ja, den här trädgården är vacker!
En njutning att gå omkring här...




Vi spenderade några härliga timmar här.
Gick runt och bara njöt.
Vilade fötterna ibland i skuggan under ett av alla stora, vackra träd...


(såklart att man ska vara blommigt klädd på blomtur!)



Blommorna är som de vackraste konstverk!
Ser ut som silverknappar, där på pistillerna.



Här åt vi lunch och gick lite till...


Förutom alla enorma rhododendron- och azaleaplanteringar 
finns också en massa andra blommor och träd.





🩷

När vi var mätta på blomster så körde vi ut till 
Flickorna Lundgren på Skäret. 


Så mysigt!


Detta trädgårdscafé har funnits här sen 1938.
Här har jag aldrig varit förut.

Jag vet att det vanligtvis brukar det vara proppfullt med folk här,
men en onsdag i slutet på maj, strax innan stängning, var det ganska tomt.
Så skönt!


Och så gott med rabarberpaj och kaffe här i skuggan under träden.


Nästa dag ägnades åt konsten.
Mer om det i ett senare inlägg!

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Wow vilket hotell och vilket rum! Så FINT!! Du gör så mycket roligt tillsammans med din syster. Jag vill också ha en syster som gillar konst och blommor precis som jag. Jag hänger med er två via dina magiska bilder! Älskar't! 1000-Tack för det!

Trevlig helg och KRAM till DIG och din syster! Anna

Marie Karlsson sa...

Ohh så härligt utflykt och kika runt på. Samt så härligt där vid havet som fläktar skönt. Lika du och din syster är =D