måndag 28 augusti 2023

 Bilder från en helg med mycket regn,
men också lite solsken.

Vi har varit hundvakter!


Tage var här hos oss i lördags kväll,
när Emil och Alice var iväg på middag på restaurang i stan.
Han var lite ledsen först,
gnydde lite och satt i fönstret vid ytterdörren en stund och längtade...
Men sen gick det bra!

Det är första gången i mitt liv som jag varit hundvakt!
När jag var barn blev jag svårt skrämd av en ilsken hund,
och det satte spår i form av en hundfobi som jag fått leva med hela livet.

Men den här hunden..!
Det är den första hund jag känt mig avslappnad med,
utan panik och flyktkänslor.
Det gör mig så lycklig!
Tage är en underbar hund.
Så glad och snäll, vänlig och godmodig.
Lydig och duktig, trots att han bara är drygt ett år.


Tänk att jag har gått ut med en hund...
Lycklig!!!



Ja, att överhuvudtaget kunna vara nära,
klappa, krama och få en puss av en hund
 - det har jag aldrig kunnat drömma om att jag skulle klara av!

Jag är så stolt över mig själv,
och så tacksam för att just fina, goa Tage kom till vår familj.
Mitt hund-barnbarn..!



Helgen bjöd på både regn och sol.


Ett morgondopp i spegelblank sjö.
Vattnet är inte sommarvarmt längre,
det brukar vara 17-18 grader varmt.
Men jag njuter av att sjunka ner i det klara, lite kalla vattnet.
Låta vattnet omsluta mig,
och sakta simma en stund.
Det ger en stark känsla av lugn,
tyngdlöshet och att vara ett med naturen.

Jag är så tacksam över att bo så nära sjön!


Senare under dagen tog de grå regnmolnen överhanden.
Igen...

Men sjön och naturen är ju lika vacker i alla väder.
Eller hur?


Vi trotsade regnet,
och gick ut i skogen en sväng.
Jag vet inte om det är sant, men jag tycker att luften känns mer syremättad när det regnar.
Vi gick på små stigar i skogen vid sjön.
Som tur är har jag alltid med mig en papperspåse och en plastpåse i fickan,
och den blev nästan full av gula, fina kantareller!
Det är minsann ett riktigt svampår i år.

Kantarellerna blev till en supergod middag i lördags kväll.
Pasta med kantarellsås.
Så gott att vi nästan slickade skålen med den gudomligt goda såsen!



Bilden är och receptet lånat från bloggen En kaka till

Kantarellsåsen gjorde jag såhär:

ca 250 g kantareller i bitar, 2 finhackade schalottenlökar och en finhackad vitlöksklyfta
steks i smör.
Häll sen på 1 dl vitt vin, låt det koka upp.
Därefter hälls ca 3 dl grädde i, 
låt det koka ihop till en krämig sås.
Jag hade också i lite finriven parmesanost.
Krydda med flingsalt och svartpeppar.

Servera riven parmesanost till,
och en valfri god pasta!


Dagens dahlior!
🌸🌼🌸

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Hur söt får tage vara? Jättesöt! Förstår att han gör dig lycklig! Så vackert när det är spegelblank och nu blev jag sugen på kantareller med pasta, så GOTT! Din bukett med dahlior är verkligen vacker. Plockade själv en idag! KRAMAR Anna

Marie Karlsson sa...

Men oj så söt, en tollare och så gott det såg ut