måndag 21 augusti 2023

 En fixardag på Enebacken 
hade vi i lördags.


En hög med björk som tagits ner tidigare i somras
blev till ved, som vi och Tobias o Elin fick med oss hem.


Men först måste den ju sågas upp.


Sam hade egen motorsåg!


Alices pappa Mats och Emil höll på att renovera och förstärka den gamla ladan.


Här på Enebacken finns så mycket spännande maskiner och motorer,
och idag hade Emil en fyrhjuling här som han lånat.


En dröm för en fyraåring...


Och att få åka en (två!) långa turer på den med Alice var såklart 
det bästa som hänt.
"Ska vi åka tillbaka nu?" frågade Alice.
"Nä! Jag vill aldrig stanna, det är min bästa dag i livet!!"
svarade Sam.


Lillasyster Sally fick ju också åka förstås.
Hejdå!

Lunchpaus,
med korv och bröd och jättegod potatissallad på egenodlade potatisar.



Och vi passade på att gratulera Emil som fyllt år.
Hurra!


Sen en stunds mys i soffan med Tage.




Det är både mysigt och lite läskigt,
han är ju så stor jämfört med Sally som är en väldigt liten tre-åring...



Det har hänt så mycket här på Enebacken sen de flyttade hit för drygt två år sen.
Tänk, de som bodde här en gång ler nog i sin himmel 
när de ser hur fint Emil och Alice tagit hand om och rustat upp den gamla gården.


Här är en gammal bild på huset,
från 70-talet tror jag.
Men huset är ju mycket äldre än så,
det är byggt i mitten på 1800-talet!


...och så här ser huset ut idag!


Ja, det var en härlig dag med nästan hela familjen!
En dag där jag fylls av så mycket glädje och tacksamhet över allt jag har,
min stora fina familj.


På kvällen efter allt fixande blev vi bjudna på middag hemma hos Kristina o Mats,
Alices föräldrar.
Så när vi kommit hem från Emil och Alice bytte vi om ock åkte hem till dem,
och blev bjudna på god mat och en mysig kväll.

Fisksoppa till förrätt,
sen blev det grillad vildsvinsstek och -filé 
(Mats är jägare)
med egenodlade rotsaker.
Sååå gott!!!


När augustimörkret fallit var det tänkt att vi skulle  
bada bastu i den nybyggda bastun nere vid dammen,
som Mats har byggt i år.


Tage var sugen på att bada.


Men jag var helt slut efter denna dagen,
så vi åkte hem till sängen istället.
Bastu med dopp får det bli en annan gång!

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Vilket fint ställe de bor på. En dröm för barnen att få växa upp där. Jättefint paket med en ormbunke. Sen förstår jag att det måste vara superspännande att åka fyrhjuling! En mysig dag... men jag kan förstå att man somnar gott när man kommer hem.

Ha en fin vecka! KRAM Anna

Marie Karlsson sa...

Ohh ser både mysigt och ihärdigt ut =D, härliga bilder