måndag 8 maj 2023

 Hemma igen,
 efter en knapp vecka i Nord-Holland, Nederländerna.
Vi har har haft det så bra!

Jag har varit i Holland/Nederländerna en gång förut,
 men det var längesen.
Då bilade vi runt i Holland, norra Frankrike och Tyskland med alla barnen,
som var små då.
Ett äventyr!


Det är ett vackert land,
platt och vidsträckt med glittrande kanaler överallt, 
väderkvarnar,



massor av cyklister, 


kor, hästar och bräkande får


och nu på våren med stora, färgglada tulpanfält!


Ja, redan innan vi landade såg vi dessa imponerade tulpanfält från luften.


Vi bodde ute på landet, väster om Amsterdam,
på ett slott!



...omgivet av en stor vacker park och en angränsande skog.



Våren var längre kommen här,
träden var nygröna och syrenerna blommade.


En stor och vacker huvudbyggnad,
ett välbevarat gammalt gods.




Restaurangen.
Vacker mat serverades här,
dock smakade den inte lika bra som den såg ut 
och till hutlöst dyra priser...
Frukosten var i alla fall god och det fanns mycket att välja på!
Alltid nybakt bröd, tex. 
Gott!


Vårt fina rum!


Ja, det var vackert och tjusigt,
men vi var lite missnöjda ändå...
Den dyra maten som sagt,
och det var lite si och så med städningen här tyvärr.

Men vi har sett mycket fint!


Tulpaner i mängder!



Att vandra runt i ett hav av tulpaner är svårslaget..!


Här sitter min kära syster och njuter..!

Vi besökte Keukenhof förstås - den stora tulpanparken.


Förutom tulpaner har vi också varit i små mysiga byar,
med kanaler överallt.




Vattnet är ständigt närvarande...


....och jättestort ute vid kusten!

Och så har jag ätit pannkakor såklart!
Matiga, stora pannkakor är ju ett måste när man är i Nederländerna.
Gott!!!


Ja, det var en fin resa!
Jaa, jag är glad att jag fick följa med min syster hit,
och att jag faktiskt orkade att resa.
Men vi tog ju det lugnt,
pausade mycket och tog en vilodag i mitten på resan.
Inga långa bilresor,
(vi hade hyrbil)
tur att landet är förhållandevis litet!

Jag kommer att skriva mer om vad vi gjorde framöver!

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! En välbehövlig resa för dig tillsammans med din syster, en retreat! Skönt att ni kunde ta det lugnt. Det behövs! Dör en smula... vilka tulpanfält! Helt underbart! Bilden på dig mitt i tulpanhavet r urläcker! Vill gärna åka dit nu när tulpanerna blommar! Ni var där i rätt tid!

KRAMAR Anna

Malin sa...

Fin sammanfattning av vår fina resa. Ser fram emot att läsa mer om den 😊