fredag 31 mars 2023

Jag har ju varit sjukskriven på heltid på grund av utmattning
 sen mitten på april förra året.
Att jag skulle vara sjukskriven så här länge kunde jag då rakt inte föreställa mig då jag blev sjuk!
Nej, jag trodde att jag skulle vara tillbaka på jobbet snart igen,
i alla fall efter sommaren.
Men...det blev ju inte så.

Jag mådde lite bättre under sommaren, 
men hösten var väldigt kämpig för mig.
Sen blev det lite bättre,
och jag blev erbjuden att börja en "grön rehabilitering"
 för att så småningom kanske kunna börja arbetsträna.

Så för drygt en månad sen började jag på
en naturunderstödd rehabilitering för att på sikt kunna återgå till arbete igen.
Här får jag tillsammans med fem andra deltagare som också drabbats av stressrelaterad ohälsa
stöd, handledning, och vägledning i form av mindfullnessövningar och avslappning, 
samtal mm.
Vi vistas också mycket i skogen, då skog har en läkande och lugnande kraft
och vi ska så småningom få arbeta i trädgården med odling mm.


Här är ett av husen vi är i, ett mysigt gammalt torp.
Bredvid finns växthus och kålgård, där vi så småningom ska få jobba med odling.

Jag är så glad över att ha fått den här möjligheten!
Det ger mig så mycket.
Men tar också...
I form av energi. För jag har varit sååå trött igen,
det har känts som att jag gått tillbaka istället för framåt.
Stor, stor energibrist,
trötthet, yrsel och huvudvärk...


Här är den andra lokalen,
ett stort grönt rum full av växter..!

Två tillfällen i veckan är jag på Gröna Vägen, måndag em och onsdag fm,
2-3 timmar varje gång.
 (Plus resan dit som tar ca 45 minuter enkel väg)
Så det känns så dumt och ynkligt att erkänna att detta "lilla" har tagit så mycket energi från mig...


Men samtidigt har jag än en gång insett att jag faktiskt är sjuk,
och att utmattning verkligen inte är att leka med.


Men...
det kommer att bli bättre och bättre,
och jag är så glad att jag har fått börja här!

Idag är det fredag och regnet smattrar på fönstret här vid köksbordet där jag sitter.
Jag sådde lite frön igår.

Bland annat luktärter!


Och satte lite påskliljor på köksbänken.
Kanske blir det lite mer påskpynt idag,
 för nästa helg är det ju faktiskt påsk!

I helgen utlovas SOL!
🌞

Hurra!!

1 kommentar:

Channal sa...

Kära Ninnie! En naturunderstödd rehabilitering låter superintressant och fantastiskt! Har aldrig hört om det tidigare. Hoppas att du tillsammans med andra får krafter tillbaka. Ingen ska behöva må dåligt! Viktigt att ta all hjälp som finns att få. Känner att även jag tar en dag i taget. Vila är viktigt! KRAMAR Anna