söndag 1 januari 2023

Gott Nytt År,
2023!

Och hej då 2022.
Ett omtumlande år,
då jag blev sjuk i utmattning.
Men också året då vi flyttade till vårt nya lilla hus vid sjön!
Det bästa vi gjort tror jag.
Att sälja vårt stora hus,
och flytta hit ut till lugnet i skogen.
Med sjön så nära.
Jag har ju alltid drömt om att bo vid vatten,
att se sjö (eller hav) från mitt hus.
Det gör jag nu!


Lite från året som gått:
Januari och februari med många vintervandringar i snö och kyla
Mars, vid sjön med Vilmer och Lilly
April och påskfirande i Nossebro
Maj, då vi flyttar hit till sjön
Juni, med en ovanligt varm och fin midsommar
Juli, med många turer på sjön i vår nyinköpta båt
Augusti, och vår yngste fyller 30!
September, med härliga dagar på Bjärehalvön med min kära syster
Oktober, med solsken och vackra höstfärger
November, ovanligt mild. Jag badade i sjön sista dagen i månaden!
December, med lite snö och några kyliga, vackra vinterdagar.


Ett nytt år ligger framför oss.
Vanligtvis vet man ju ungefär hur året kommer att se ut.
I alla fall i fråga om ens vardag, vad man ska göra osv.
Men jag har ingen aning...
Jag är ju fortfarande sjukskriven,
och vet inte alls hur min framtid ser ut.
Om jag kan börja jobba igen,
vad jag ska jobba med, var någonstans, hur mycket..?
Att gå tillbaka till min arbetsplats känns fortfarande omöjligt.
Jag vet att jag inte klarar av den miljön.
Ljudnivån, stressen, ansvaret, det känslomässiga engagemanget som krävs...
Nej, det ger mig fortfarande panikkänslor och ett starkt obehag.
Jag har fortfarande väldigt svårt att klara av röriga miljöer,
mycket folk, stress. Ja, alla sociala sammanhang gör mig oerhört trött.
Blir  överhuvudtaget fort trött - min energinivå är begränsad.

Det gör mig såklart ledsen att inse,
för jag tycker ju egentligen om mitt yrke som förskollärare.
Jaja, det löser sig väl.

Vi har haft lugna mellandagar.
Inte gjort mycket.
Varit ute och gått i skogen.
Pusslat ett 1000-bitars pussel.
Läst böcker.
N har varit lite sjuk i förkylning,
så vi har inte träffat någon alls sen i julas.

Nyårsafton firade vi hemma, bara vi två.
Vi lagade väldigt god mat!
Vi gjorde lite avsmakningsmeny, med olika små rätter.
Köpte fin torksrygg i fiskaffären, och en perfekt liten bit oxfilé i köttdisken.
Några goda ostar blev förrätten.
Sen;
Ugnsbakad torskrygg med vitvinssås.
Risotto med trattkantareller från hösten plockning i skogen.
Stekt och bräserad endive med smörsås och hackade hasselnötter.
Oxfilé, stekt och sen gratinerad med tunna zucchiniskivor, gorgonzola och valnötter,
med granatäpplekärnor och smörstekt spenat till.
Till dessert
glass med färska hallon och champagnebubbel.

gott alltihop!

(Men inte en enda bild, 
mobil och kamera har fått vila de här dagarna).

Jag önskar ett riktigt
GOTT NYTT ÅR
till alla!

💙
Och mycket kärlek och omtanke,
önskar jag alla.
Njut av livet, 
det är här och nu!

Inga kommentarer: