lördag 25 juni 2022

 Midsommar,
med sol och högsommarvärme.
Så härligt.

Vi hade besök av Emil och Alice på midsommarafton.


Men på förmiddagen innan de kom var jag på ögonakuten på sjukhuset.
Jag har haft problem med mitt vänstra öga ett tag.
För några veckor sen såg jag "grejer" som flöt omkring i synfältet,
som maskar, ringar och en massa svarta prickar. Senare på dagen såg jag även starka blixtar i ögonvrån,
vilket var väldigt läskigt.
Jag ringde 1177 och fick tid hos ögonakuten där det konstaterades glaskroppsavlossning.
Något som drabbar alla med tiden, men en del märker knappt av det.
Men eftersom jag är ganska närsynt tillhör jag dem som brukar få större besvär av detta,
samt att finns det risk att näthinnan som tydligen är tunnare när man lider av närsynthet,
 kan skadas då glaskroppen drar i den. 
Och skadas den eller släpper så blir man ju av med synen. 
Det fanns inga skador på näthinnan när jag var där då, men jag uppmanades att ta kontakt direkt om jag tyckte att jag fick fler och mer omfattande s.k. "floaters" i ögat, eller fler blixtar.
(Blixtarna uppkommer när glaskroppen drar i näthinnan)
Det har så klart känts väldigt otroligt - och jag har förstås varit jätterädd för att tappa synen.
Så efter att jag tyckte att det faktiskt blivit värre och att jag ser suddigt
 samt att blixtarna fortfarande fanns kvar emellanåt, 
så tog jag kontakt med ögonmottagningen igen i torsdags eftermiddag.
Och uppmanades direkt att komma till ögonakuten på midsommarafton.
Det gjordes då en ny ögonbottenundersökning -
och allt såg helt ok ut.
Vilken lättnad!!!

Så sen firade vi midsommar med sill och potatis,
jordgubbar och glass.




Ett härligt dopp i sjön - 
det var ju närmare 30 grader varmt!
(Vattnet höll 24 grader!)
Ljuvligt!!!





Sen grillade vi lammracks med tillbehör -
jättegott!







Idag har det varit en riktig trött-dag.
Ingen ork alls - och en hjärna som knappt orkat tänka.

Men - det här var dagens bästa innan mattheten slog till:
På morgonen gick jag ner till sjön och tog ett morgondopp.
Så underbart..!
Sjön var stilla och himlen klarblå,
vattnet härligt svalkande.





Jag plockad med mig några av de här ljuvligt doftande liljorna som växer vid sjön.


Jag känner mig så lyckligt lottad som får bo här vid min lilla sjö.
(i Lillasjö som det heter här där vi bor!)


Får nypa mig i armen ibland för att fatta att jag bor så här fint!

1 kommentar:

Channal sa...

Men fy stackare! Är det inte det ena så är det det andra... tycker synd om dig! Glaskroppsavlossning låter läskigt... ögonen är så viktiga! Hoppas det snart blir bra! Du bor otroligt vackert och du har många kära och nära. Sen blev jag väldigt sugen på lammracks och grillade persikor. Ser supergott ut! Måla huset till fågelkvitter och ta det lugnt.

Var rädd om dig min kära vän! KRAMAR Anna