torsdag 20 maj 2021

Sol, vår och blommor!
Ja, det hade njöt jag av i går på min lediga onsdag.
Den där lediga dagen mitt i veckan (varannan vecka) 
är verkligen ett andningshål i vardagen.
En dag då jag känner att det finns ett annat liv, en annan vardag 
- utanför den stressiga jobbvardagen.

Igår tillbringade jag den lediga dagen tillsammans med min syster.
Jag blev upphämtad på morgonen, så körde vi till den stora stan -
Göteborg.


Å, det var längesen jag var här,
så roligt att komma hit!

Vi började dagen med att besöka 
Trädgårdsföreningen.

Så fint!



Blommor och blad, sol och blå himmel.


Grönska...





Flera olika magnoliaträd i full blom.





Och rhododendron!


Lila...sååå vackra!


Rosa!


...och röda!


Clematis


Blomälskande  systrar som gick runt här:


...i olika form!
Korta och tjocka - långa och smala.
Hihi, såna här speglar är ju så himla skojiga!

Sen körde vi vidare,
till mysiga Haga.


Här åt vi lunch i solen 
 på den här restaurangen;
Supergott!!!
Vegetariskt, persiskt inspirerat kök. 
Jag åt dagens soppa som var spenatsoppa.
En av mina favoritsoppor,
men den här spenatsoppan smakade inte alls som jag är van.
En helt annan smak -men sååå god!
Till kaffet köpte jag en kaka -en baklava.
Kan vara den allra godaste baklavan jag smakat,
ljuvligt god!!!

Efter maten fick vi ny energi,
shoppingenergi!

Så roligt att gå in och ut i affärer,
det är ju väldigt sällan man gör det numera.

Antikaffärer,
inredning och pappersvaror,
blombutiker (så klart!)....



...bokhandel
och secondhandbutiker,
klädaffärer.




Dagens inköp blev några av de saker vi konstaterade att vi båda alltid kommer hem med efter en shoppingrunda:
en fin skrivbok,
en (antik) vas
ett par böcker
och en blus...


Vi avslutade med en fika här på detta mysiga franska café 
innan vi åkte hem.

(Tack M, för lånet av några av bilderna jag visat)

En underbar och härlig dag,
tillsammans med en av de bästa personerna i mitt liv.
Jag är lycklig lottad som har henne som syster och vän.
Det är så skönt att vara med någon som man känner så trygg med,
någon som på så många -men inte alla - sätt är så lik en själv.

1 kommentar:

Channal sa...

Vilken härlig dag du fick tillsammans med din syster. Så vackert ute också. En riktig vitaminbomb! Låter helt perfekt med ledigt varannan onsdag, mitt i veckan.

KRAMAR Anna