torsdag 29 april 2021

 Fyrvaktarens dotter

av Hazel Gaynor 

Jag fick den här boken av min syster, som lovordade den mycket.
Så jag hade höga förväntningar, vi brukar ju oftast ha samma tycke.
Och ja, det här är en gripande och finstämd berättelse med verklighetsbakgrund,
om två modiga unga kvinnor.
Grace som lever på en ö utanför Englands kust år 1838, 
där hennes familj är fyrvaktare
och Matilda, ung och gravid, 
som blir bortskickad till en släkting i USA hundar år senare, 1938. 
Denna del av berättelsen utspelar sig också kring en fyr.
Dessa unga kvinnors liv och öden knyts samman i slutet av berättelsen.

Det är vackert och gripande berättat,
om  kärlek, mod  och livet som fyrvaktare.
Därtill vackra och  dramatiska naturscenerier från fyrarna ute i havet.
 Bokens handling är egentligen kvinnors kamp för sina rättigheter,
att ha rätten att bestämma över sig själva och sina livsval.
Intressant och lätt att ta till sig, då dessa frågor faktiskt lever kvar till en del,
 även i vår tid.

Att boken är verklighetsbaserad var intressant!
Grace Darling - den ena av bokens huvudpersoner- kan man läsa om på nätet.
Hon var en fyrvaktardotter 
som blev berömd för en modig räddningsinsats till havs 1838.

Jag tyckte om boken, blev berörd av dessa kvinnors öden
 -speciellt Matilda som blev bortskickad som 19-åring för att föda sitt barn i hemlighet.
Men jag tyckte inte riktigt att den levde upp till mina förväntningar,
emellanåt tyckte jag den blev lite seg.

Inga kommentarer: