lördag 14 mars 2020

På en och en halv månad har jag faktiskt läst ut 
tre böcker,
varav en tjock en på nästan 600 sidor.
Ja, men så har jag ju haft semester också, 
bästa tiden för att kunna ägna sammanhängande tid åt att läsa!

Precis innan vi åkte till Madeira läste jag ut den här boken;
Små eldar överallt
av Celeste Ng.
En bok som jag läst mycket positiva omdömen om, bl a från min syster
Så jag hade höga förväntningar på den här boken,
men tyvärr infriades de inte riktigt.
Jag var faktiskt nära att ge upp eftersom jag tyckte att den var både seg och tråkig och ganska ointressant i början.
Men efter den sega starten tog sig boken efter ett tag, och jag fortsatta att läsa,
och tyckte tillslut att det var en hyggligt bra bok,
Temat i boken är till största delen moderskap, klasstillhörighet och i viss mån rasism.
Stora och engagerande frågor, 
men jag tycker dock inte att författaren lyckas engagera eller beröra mej särskilt mycket.
Så, 
en helt ok bok, men inte mer.


Nästa bok fångade mej tvärtom så mycket mer.
Jag utan dig
av Kelly Rimmer.

Ja, så mycket att jag faktiskt läste ut den här på drygt en dag!
Till en början tyckte jag nog att den här boken var lite fånig -
lite som en kioskroman.
Men,
jag var snart helt fast i den här otroligt fina kärlekshistorian.
Den är så vackert skriven,
med en känsla av äkthet och innerlighet.
En varm och känslosam berättelse om att njuta av och leva livet här och nu,
och att ta vara på varandra.
Trots att det är en mycket sorglig bok
så är den positiv, varm och livsbejakande.
Ja, jag älskade den här vackra berättelsen!


Nästa bok köpte jag på flygplatsen innan vi åkte.
Kastanjemannen
av Sören Sveistrup.
Min man hade precis läst den, och tyckte den var väldigt bra.
Jag hade nog inte köpt och läst den här
 om han inte flertalet gånger talat om hur bra han tyckte den här boken var
Men
  - jag kan bara hålla med!
En andlöst spännande och välskriven kriminalroman,
som är svår att sluta läsa.
Förutom att det är en väldigt spännande kriminalhistoria 
så finns här också en bakgrundshistoria om utsatthet och övergivenhet 
som berör starkt.
560 sidor som bara flög förbi..!
Absolut en bok jag rekommenderar!

1 kommentar:

Channal sa...

Små eldar överallt kommer som miniserie. Ska bli spännande att se. Jag gillade boken. Tack för sista boktipsen.

KRAM Anna