tisdag 6 augusti 2019

Vår sommarsemester är slut, och jag är tillbaka på jobbet igen.
Det känns alltid motigt att börja jobba igen efter att man varit ledig, 
för det är ju mycket skönare att vara "fri". 
Att kunna göra det man vill och tycker är roligt,
resa och upptäcka nya platser, 
inte behöva passa tider
 och vara tillsamman med dem man tycker mest om - familjen.
Jag har varit ledig i fyra härliga sommarveckor, 
och de har liksom bara susat förbi...

Nu när man är tillbaka i vardagen och jobblivet igen, 
så känns det väldigt längesen som vi var på Sardinien,.
Men det var ju bara några veckor sen,
som vi åkte ut på en tur inåt landet.

Höga berg och djupa dalar,
ödsliga slätter.
 Ett gammalt övergivet hus, 
vackert i sitt förfall...
Vårt mål var att besöka en nuraghe.
En Nuraghe är ett konformigt torn, byggt av stora stenar som bildar ett kupolformat rum.
Dessa torn är endast kända från Sardinien, där det finns flera tusen lämningar kvar runt hela ön.
De är ca 4000 år gamla, de flesta står ensamma som det här som vi besökte,
Nuraghe Santu Antine, 
som ligger utanför byn Torralba.
Mitt ute på slätten står det stora stentornet, 
som ska vara ett av det bäst bevarade tornen på ön.
Man kunde gå in i tornet, 
och uppför vindlande trappor - genom mörka gångar...








Fascinerande!


Vi stannade också i några små byar på vägen,
bland annat
Monteleone Rocca Doria, 
en liten by med bara ca 100 invånare
 som ligger högt uppe på en klippa med makalös utsikt! 

Nerium Oleander,
helt otroligt stora, med kaskader av dessa rosa, vackra blommor!

Idag har det varit regnväder 
(blandat med sol) 
åskskurar med skyfall med regn!
Verkligen välbehövligt för den torra jorden.
Jag passade på att åka till gymmet efter jobbet,
det var flera veckor sen sist.
Så himla skönt! 
Nu är det dag att laga lite mat...

2 kommentarer:

Malin sa...

Hej
Jasså du bloggar oxå än? För mig är det så sällan så jag glömmer av att kika in hos andra. Ni ser ut att ha haft en toppensemester, du är så duktig på fota o fånga känslan i bilden. Ha det så fint! Kram Malin



Channal sa...

Så många vackra platser att upptäcka! Jag börjar jobba på måndag. Känns just nu sådär.

KRAM Anna