fredag 14 juni 2019

Veckans Fönster

JUNI...
...redan mitten på den första sommarmånaden.
En fin sommardag idag,
sol och blå himmel, vita ulliga moln.
En lugn dag på jobbet med få barn. 
Glada , nöjda, lekiga.
Vi åt god fredagsmat, jag och min man,
på en uteservering i stan,
mysigt.

Men ...
jag har ont i hjärtat idag.
Det där överkänsliga hjärtat mitt,
som så lätt går i kras,
för sånt som andra bara kan skaka av sig.

Jag har alltid levt med det här. 
Den här känslan av att vara 
annorlunda,
konstig,
överkänslig, 
bli yr och förvirrad av stökiga, hårda miljöer,
få "ont" av stark belysning,
må illa av vissa (väl)dofter...

De senaste åren har jag förstått att jag inte är ensam om att känna så här.
Att det finns något som heter 
högkänslighet.

Jo, det känns bra att veta att det inte bara är jag som är "knäpp".
Men vissa dagar
är låga dagar ändå.
När jag tar alldeles för hårt 
på saker som händer...
och inte orkar stå emot.

Då är musik en tröst.
Som den här vackra.
Den här njuter mitt hjärta av.
Den är mjuk och varm i mina öron.

Inga kommentarer: