söndag 9 juni 2019

Att sitta i en solstol vid havet är lika med att helt försjunka i en bra bok....eller hur?
Inget som stör, inget som pockar på att göras,
bara sol, värme och ljumma vindar,
avkoppling....

När vi var vid havet i torsdags läste jag ut den här boken,
Lätta ditt hjärta
av Karin Wahlberg.

Del tre i "lasarettsserien",
de tidigare två har jag också läst;
HÄR och HÄR skrev jag om dem.

Å, jag bara älskar de här böckerna!
Trots den fåniga titeln,
(undrar varför författarinnan valde den?)
som för tankarna till en gammal Allers-roman. 
Det är det inte, för det här är en romansvit som 
jag tycker är jämförbar med de underbara böckerna om Maj
av Kristina Sandberg
(bla HÄR och HÄR har jag skrivit om dem).

Precis som de föregående två böckerna handlar den om människorna på och omkring ett lasarett, 
i en fiktiv småstad på femtiotalet.
Man får möta samma människor i alla böckerna.
Det är ett stort och myllrande persongalleri, många olika karaktärer,
och det är kvinnorna som är i fokus.
Jag fängslades av deras liv och öden,
allt känns realistiskt och trovärdigt
och jag kan verkligen leva mig in i dem allihop.

Hoppas, hoppas att det kommer en fjärde del!
Jag är inte beredd att släppa dessa människor, 
vill veta vad som kommer att hända med dem...

Stort LÄS på dessa böcker!

1 kommentar:

Channal sa...

Haha, håller med! Fånig titel! Tack för tips, ska kolla in böckerna. Snart sommarlov. Då blir det många böcker i solstolen... underbart!

KRAM Anna