torsdag 7 februari 2019

En bra bok;

Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt
 av Gail Honeyman.
Det här var den sista boken jag läste 2018.
En bok som jag tyckte om redan från första sidan.
Jag gillar ju inte riktigt böcker i "feelgood"-genren, 
och den här boken kan man kanske ta för att vara en sådan. 
Men det är en bok som överraskar. Det är en fint berättad historia,
 med både värme, djup och känsla. 
Dessutom inte alls så förutsägbar som man kan förledas att tro av bokens titel.
Den handlar om psykisk ohälsa, stark vänskap och om att trots allt få en nystart i livet.
Positivt var också att det inte var kärlek som stod bokens centrum, 
utan istället vänskap mellan en kvinna och en man.
En fin och annorlunda bok som jag gillade väldigt mycket!

Förra året läste jag många bra böcker, och några mindre bra.
Jag har för avsikt att skriva lite om dessa, som jag brukar,
men har inte riktigt haft tid till det än...
Men det kommer. 

Just nu läser jag en annan väldigt bra bok,
nämligen Elena Ferrantes 
Hennes nya namn.
Del två i romansviten om Elena och Lila, de två italienska väninnorna.
Jag läste ju del ett,
Min fantastiska väninna,
och blev inte alls imponerad av den.
Tyckte den var pratig och rörig,
och hade inte alls lust att läsa vidare om dessa flickor.
Men så i höstas så tittade jag på serien med samma namn på HBO.
Den var väldigt bra,
och genom den fick jag lite mer klarhet i alla de där människorna som var med i boken.
Det gjorde att jag blev väldigt nyfiken på del två i bokserien,
så jag köpte den.
Så nu fastnade jag också för denna författare...

Inga kommentarer: