måndag 24 september 2018

Några bilder från helgen.
Tror det var den första hösthelgen
Iallafall kändes det så. 
Efter ett stormigt och blåsigt dygn kändes luften kyligare, klarare, höstigare...

I lördags var det nästan fullt hus här hemma. 
Jag bjöd på middag, det blev god kyckling tillagad i min crock pot. 
Har inte använt den på länge, men höstkänslan gjorde att jag blev sugen på att ta fram den igen.
Det blev hel kyckling,
 som jag fyllde med äppleklyftor och gned in med en marinad av senap, rapsolja och rosmarin. 
Sen fick den gå i crockpoten i ca 6 timmar. 
Till det serverade jag ris, ugnsrostade rotfrukter ( sötpotatis, gul-och polkabetor, kålrot) kokta (färska) haricot verts med lite salt och balsamvinäger på, och så en sallad med lite allt möjligt i.
 Jag gjorde sås på skyn från kycklingen, bara genom att koka ner den med lite grädde och creme fraiche. 
Det blev mums! 
Att laga mat i crock pot blir alltid såå gott! 
Tyvärr inga bilder på maten, för det hanns inte med...

Däremot lite bilder på hur det ser ut här hemma när barnen är här och leker med våra gamla leksaker...
(Och spelar lite tv-spel, med sin pappa...)
Jag hittade några gamla brädspel på vinden, bla. Tjuv och Polis.
Det tyckte Vilmer var jätte roligt att spela!
Jag och Lilly fixade lite kvällsmat, 
medans Vilmer och farfar spelade. 

Pannkakor -förstås-
och så en god sallad, Sallad Nicoise.

Vilmer älskar både pannkakor och tonfisk och sardiner (brisling) 
som jag brukar ha i denna sallad.
Lilly gillar mest pannkakorna.

I går gick vi en härlig promenad i skogen.
Härligt! 
Visst är hösten här..!

Inga kommentarer: