onsdag 26 oktober 2016

Lite fler bilder från Oslo, Norges fina huvudstad.
Jag har som sagt knappt varit här förut, bara snabbt stannat till på genomresa.
Men nu fick jag möjlighet att se lite mer av denna stad.
Tyvärr hade vi inte särskilt bra väder...
Det småregnade mest hela tiden, och var fruktansvärt kallt och rått. 
Å, som jag frös...!
Vi var förstås på Oslos paradgata, Karl Johans gate. 
Här fanns massa butiker
 och några fina gallerior. 

 Vi (reste med min syster) gillar ju att shoppa, 
så det blev förstås en tur in o ut i några affärer...
Så var vi på Akers Brygge, som ligger vid vattnet.
 Så fint!
Det är ett ombyggt varvsområde, men nya, flotta hus, 
originella skulpturer, 
restauranger och butiker. 
Här är säkert jättehärligt på sommaren!

Ett besök i Vigelandsparken blev det med. 
Den här stora, fina parken är faktiskt världens största skulpturpark, 
uppkallad efter skulptören Gustav Vigeland. 

Här finns ca 200 av hans skulpturer i järn, brons och granit. 


Alla föreställande människor. 
 En fantastisk fin park! 

Vi bodde på ett väldigt fint och bra hotell, 
som låg mitt emot Oslos nya, imponerande Operahus, 
byggt i vit marmor.
Man kan gå runt huset...
 och komma ända upp på taket!

Mycket vackert också inuti.


Så några bilder från hotellet.


Måste också visa en bild från vårt fina rum. 
Tjusigt!
En härlig höstresa, 
trots regn o rusk.
Tror jag kommer att åka hit igen, fast på sommaren...
(alla bilder klickbara)

2 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Fint vid vattnet! Har aldrig varit i Oslo faktiskt.

Malin sa...

Ångrar att jag inte köpte den där fina elefanten i den tjusiga butiken....;)